پاکستان در زمینه صلح افغانستان به تعهداتش عمل نکرده‌است

حکمت خلیل کرزی معین وزارت امور خارجه افغانستان

در حالیکه گفتگوهای اخیر صلح، مردم را به صلح دایمی در افغانستان امیدوار ساخته بود اما اظهارات اخیر شماری از مقامات حکومتی در مورد عدم همکاری پاکستان در این زمینه، نگران کننده است.

حکمت خلیل کرزی معین وزارت امور خارجه افغانستان روز دوشنبه در نشست که از سوی موسسه برابری برای صلح و دموکراسی برگزار شده بود گفت که پاکستان به تعهداتش که در نشست های چهار جانبه سپرده بود عمل نکرده است.

آقای کرزی از کشورهای دخیل در گفتگوهای چهارجانبه می خواهد تا به تعهداتشان در زمینه تامین صلح در افغانستان عمل کنند:

" در نشست های چهارجانبه روی این صحبت شده بود که پاکستان باید در هفته اول ماه مارچ نشست رو در رو را میان طالبان و حکومت افغانستان برگزار کند، ما در این مورد خوشبین بودیم اما دیده میشود که این تعهدات پاکستان عملی نشده است. "

آقای کرزی می گوید که در نشست های چهارجانبه نقش هر کشور مشخص است و این کشورها متحد به عملی ساختن بیست و شش تعهد اند که یکی از آنها زمینه سازی نشست میان حکومت افغانستان و طالبان مسلح در هفته اول ماه مارچ بود که طالبان در مورد از خود مخالفت نشان دادند.

قبلاً سرتاج عزیز مشاور صدراعظم پاکستان در یک نشست در امریکا گفته است که سران طالبان در پاکستان بود و باش دارند و حکومت پاکستان در میان آنان نفوذ گسترده دارد.

از سوی هم مقام های پاکستانی گفته اند، آن عده از رهبران طالبان که به گفتگوهای صلح حاضر نشوند، از آن کشور اخراج خواهند شد.

در این حال حکومت افغانستان از پاکستان می خواهد تا مراکز طالبان در پاکستان را از بین ببرد.

سید ظفر هاشمی معاون سخنگوی ریاست جمهوری که در این نشست حضور داشت گفت به جز از صلح هیچ گزینه دیگر وجود ندارد و این پروسه ادامه خواهد داشت.

اما برعلاوه وی گفت که نیروهای امنیتی افغانستان همواره برای دفاع از خاک و جان افغانها آماده هستند.

اخیراً گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی مذاکرات را با حکومت افغانستان آغاز کرده است و امیدواری ها وجود دارد که موافقت با وی، گروه های شورشی دیگر مانند طالبان را نیز تشویق خواهد کرد که به پروسه صلح داخل شوند.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی

اما شماری از کارشناسان سیاسی افغان می گویند که حزب اسلامی یک گروه جداگانه است و این هیچ ربطی با طالبان ندارد و به گفته آنان پاکستان هیچ گاهی نمی تواند با استفاده از این گروه وفاداری اش را به آوردن صلح در افغانستان اثبات کند.

سید داود داود یک تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که پاکستان در انتظار سقوط این حکومت است، وی از حکومت خواست تا زد و بندهای داخلی را از بین برده و به حکومتداری خوب توجه کنند:

" یگانه چیزیکه حکومت افغانستان در پیشروی خود دارد، حکومتداری خوب، از بین بردن فساد، پیدا کردن شغل و به دست آوردن اعتبار مردم است. "

آقای داود گفته های اخیر سرتاج عزیز را غیر قابل اعتماد خوانده می گوید، تا زمانیکه این حکومت به پای خود ایستاده نشود تامین صلح در افغانستان ناممکن است.

حکومت افغانستان هنوز هم امیدواری های زیادی برای گفتگوهای صلح دارد، و کشورهای مانند هند و ایران نیز خواهان سهیم شدن در این پروسه اند، اینکه صلح در افغانستان چه زمانی تامین خواهد شد پاسخ آنرا گذشت زمان خواهد داد.

گزارش: تمیم اخگر