فعالیت نیروهای ازبکستان در دریای آمو افزایش یافته است

پس از آنکه عطا محمد نور سرپرست ولایت بلخ سه روز پیش از حضور گسترده افراد وابسته به گروه داعش در نقاط مختلف افغانستان ابراز نگرانی کرد، اکنون مسئولان امنیتی زون شمال از افزایش گزمه های نظامیان ازبکستان در دریای آمو و سرحد مشترک با افغانستان خبر می‌دهند.

منیر فرهاد سخنگوی ولایت بلخ در صحبت با رادیو آزادی گفت، گزمه‌ نیروهای نظامی ازبکستان از یک ماه به اینسو شدت یافته و علت آن نیز گسترش فعالیت‌های تروریستی مخالفین در شمال افغانستان و تهدیدات امنیتی بر سواحل دریای آمو می‌باشد.

آقای منیر گفت که این گزمه های نظامی با هماهنگی نیروهای امنیتی افغان صورت می‌گیرند.

منیر فرهاد سخنگوی ولایت بلخ

وی گفت:

"عوامل گسترش گزمه ها را شما بهتر می‌دانید که شمال افغانستان ناامن شده است و اینها در مورد تهدیدات که متوجه سواحل آمو است، نگران اند. در مورد ناامنی‌های شمال کشور آنها نیز نگرانی‌های خود را دارند و در نقاط سرحدی گشت زنی می‌کنند."

از سوی دیگر نعیم حیدری قوماندان پولیس سرحدی زون شمال می‌گوید که این گزمه ها به واسطه کشتی‌های جنگی و نظامی ازبکستان در نقاط صفری دریای آمو به صورت متواتر و دوامدار صورت می‌گیرد.

آقای حیدری افزود:

"هر عمل که در دریای آمو صورت می‌گیرد، باید هماهنگ شود. به هر حال آنها گزمه های خود را دارند و این گزمه ها به طور دوامدار و متواتر است. ما همچو گزمه ها را در دریای آمو نداریم."

منیر فرهاد سخنگوی سرپرست بلخ می‌گوید که تهدیدات امنیتی بر سواحل دریای آمو رو به افزایش بوده و نیروهای امنیتی افغان نیز با کمبود وسایل جنگی و نبود کشتی‌های نظامی مواجه اند.

میر نعیم حیدری قوماندان پولیس سرحدی در شمال افغانستان با تائید حرف‌های آقا منیر گفت که چندین بار از حکومت مرکزی تقاضای وسایل جنگی پیشرفته و کشتی‌های جنگی را نموده‌اند، اما این وسایل و تجهیزات تاکنون در دسترس آنان قرار نگرفته است.

وی نبود کشتی های جنگی و عدم گزمه نظامی نیروهای امنیتی افغان را در دریای آمو از عمده ترین مشکلات نیروهای سرحدی افغانستان در شمال کشور خوانده گفت:

"نیازمندی‌های اساسی ما نبود کشتی‌ و نداشتن دوربین‌های بزرگ جهت کنترول سرحدات در شب می‌باشد، ما تقاضا کردیم و در دسترس ما قرار نگرفته است، امید است که برای ما داده شود."

تعدادی از پولیس سرحدی افغانستان در حال اجرای وظیفه

این در حالیست که سه روز پیش عطا محمد نور سرپرست بلخ نیز در مورد افزایش ناامنی‌ها در جریان سال روان در کشور ابرازی نگرانی کرده و گفته است که افراد گروه داعش و دیگر تروریستان از مناطق چترال پاکستان وارد بدخشان می‌شوند و با نا امن ساختن شمال افغانستان در تلاش گسترش ناامنی به آسیای میانه هستند.

قابل یاد آوریست که دریای آمو یکی از بزرگترین رود خانه های آسیای مرکزی است که از کوه‌های پامیر سرچشمه می‌گیرد و مرز مشترک افغانستان را با کشورهای ازبکستان، تاجکستان و ترکمنستان را تشکیل می‌دهد.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب زی