پیشنهادات "دهلی پالیسی گروپ" به حکومت افغانستان

هر چند طالبان از اشتراک در گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان انکار ورزیده اند، اما "دهلی پالیسی گروپ" در تحقیق تازه اش انجام گفتگوهای صلح را با این گروه برای ثبات منطقه مهم می‌خواند.

"رادها کومار" یک مسئول این مجله، بر اساس تحقیق که در باره اوضاع امنیتی و سیاسی افغانستان انجام داده است، پیشنهاد های را در بخش صلح و امنیت به حکومت افغانستان دارد.

خانم کومار هر چند صلح افغانستان را یک روند پیچیده می‌خواند، اما می‎گوید کشورهای منطقه که بر گروه طالبان تاثیر گذار استند باید زمینه آتش بس و انجام گفتگوهای صلح میان این گروه و حکومت افغانستان را فراهم سازند.

خانم کومار پیشنهاد می‌کند که باید بخاطر ثبات در منطقه برای پیروزی روند صلح افغانستان تلاش‎های جدی صورت گیرد.

وی افزود:

"پروسه صلح افغانستان فوق العاده پیچیده و مهم است و ما باید شک و تردیدها را به عقب زده و از این پروسه حمایت کنیم."

"دهلی پالیسی گروپ" یک مجله غیر حکومتی هندی است که اوضاع روان سیاسی و امنیتی را در افغانستان به بررسی گرفته است و یافته های این تحقیق روز شنبه در کابل ارائه گردید.

دخیل بودن هند و ایران در پروسه صلح افغانستان، حمایت حکومت وحدت ملی از سوی کشورهای منطقه و تاثیرگذاری پاکستان در حاضر ساختن طالبان به میز گفتگوهای صلح، از پیشنهادهای مهم مسئولان این مجله است.

هر چند همکاری کشورهای منطقه در تأمین صلح و ثبات در افغانستان و مبارزه مشترک با تروریزم مهم پنداشته می‌شود، اما مرکز مطالعات ستراتیژیک افغانستان از عدم همکاری این کشورها در این راستا انتقاد می‎کند.

داود مرادیان رئیس این مرکز می‎گوید، کشورهای منطقه خواست مبارزه با تروریزم را از افغانستان دارند، اما مسئولیت شان را در این راستا ادا نکرده‌اند.

داود مرادیان

وی گفت:

"انتظار که ما از منطقه داریم می‌خواهم بگویم که این چنین نیست که همه مشکلات به شانه مردم افغانستان گذاشته شود، بلکه بیشتر مشکلات که ما در افغانستان با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم، مشکلاتی است که منطقه وارد افغانستان ساخته است."

پیش از این رئیس جمهور غنی نیز بارها از کشورهای منطقه بخصوص همسایه ها خواسته است تا در مبارزه با تروریزم افغانستان را همکاری کنند.

از سوی دیگر مرادیان می‌گوید، شمار زیادی از کشورهای منطقه فکر می‌کنند که هراس افگنی مشکل افغانستان است در حالیکهبه گفته وی، جنگجویانی که در افغانستان حضور دارند، ازبکستانی، چیچینی، تاجکستانی، عرب و پاکستانی هستند.

گزارش: نظیفه محبوبی