امیدواریم حکمتیار بزودی عضو سیاست مسالمت آمیز افغانستان شود

گلبدین حکمتیار

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید در گفتگوها میان شورای عالی صلح و هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار روی بیشتر موارد موافقه صورت گرفته است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور غنی روز دوشنبه در صحبت با رادیو آزادی ابراز امیدواری کرد که حکومت به زودی با گلبدین حکمتیار در مورد صلح به توافق نهایی برسد.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"مذاکرات شورای عالی صلح افغانستان با حکمتیار صاحب جریان دارد و پیشرفت‌های نیز داشته است و ما امیدوار هستیم که عنقریب به یک توافق نهایی با حکمتیار صاحب برسیم و حکمتیار صاحب عضو سیاست مسالمت آمیز افغانستان شود."

حدود بیش از یک ماه قبل هیئت حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار وارد کابل شد و تا حال در چند مرحله با شورای عالی صلح مذاکراتِ را انجام داده که حالا نیز ادامه دارد.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که بیرون ساختن نام اعضای حزب اسلامی از لست سیاه شورای امنیت ملل متحد، رهایی زندانیان و انتقال کمپ شمشتو به افغانستان از خواست‌های عمده این حزب اند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که برخی از خواست‌های حزب اسلامی را پذیرفته و مسئله بیرونساختن نام اعضای این حزب از لست سیاه شورای امنیت ملل متحد را زمانی با جامعه جهانی مطرح می‌کنند که تمام جنگجویان حزب اسلامی سلاح شان را به زمین گذاشته و با پروسه صلح یکجا شوند.

هر چند ماشین اصلی جنگ در افغانستان طالبان مسلح خوانده شده‌اند، اما شماری از کارشناسان سیاسی افغان می‌گویند که حزب اسلامی در دوران جهاد در سیاست افغانستان نقش قوی داشته و حالا نیز بالای حالات در افغانستان تاثیرات خود را داشته می‌تواند.

حاجی سید داود کارشناس سیاسی افغان پیوستن حکمتیار را به سیاست صلح آمیز حکومت یک گام مثبت خوانده و می‌گوید که با آمدن حکمتیار طالبان نیز برای پیوستن به پروسه صلح علاقمند خواهند شد.

حاجی سید داوود کارشناس مسایل سیاسی

وی گفت:

"آمدن آقای حکمتیار و یکجا شدن شان با حکومت افغانستان بدون شک در مسئله صلح و آشتی و صلح و مذاکرات تاثیر به سزای خود را دارد به این معنا که اگر یک نفر هم سلاح خود را به زمین میماند و از طریق مصالحه در این جا سیاست می‌کند مردم از آنها استقبال می‌کنند و بُعد دیگر این مسئله این است که یک تعداد گروه‌های دیگر که عملاً علیه دولت در جنگ هستند بالای آنها نیز تاثیر می‌کند."

ودیر صافی استاد حقوق و علوم سیاسی پوهنتون کابل نیز می‌گوید که یکجا شدن حکمتیار به پروسه صلح در درازمدت مفید است اما در کوتاه مدت بالای وضعیت امنیتی تاثیری نخواهد داشت.

آقای صافی این احتمال را نیز رد نمی‌کند که آمدن گلبدین در سیاست ممکن با مخالفت شماری از حلقات روبرو شود و به گفته وی این کار مشکل حکومت وحدت ملی را بیشتر خواهد ساخت.

گزارش: جاوید حسن زاده