ارگ در مشوره با شورای ملی روی گزینه بعدی علیه طالبان تصمیم می‌گیرد

Afghanistan - Afghanistan government logo, 20 April 2014

پس از حمله مرگبار هفته گذشته در شهر کابل و ناامیدی حکومت از بهر حاضر نشدن طالبان به میز گفتگوهای صلح اکنون مقام‌های افغان برای چگونگی و ادامه جنگ علیه طالبان مسلح رای زنی می‌کنند.

ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که به طالبان فرصت خوبی برای مذاکرات صلح داده شد اما عدم تمایل آنان به گفتگو سبب شد تا روی گزینه های بعدی از جانب حکومت و ملت تصمیم اتخاذ شود.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه به رادیو آزادی گفت که رئیس جمهور غنی به روز دوشنبه هفته روان، نشست مشترک هر دو مجلس شورای ملی را فراخوانده است.

به گفته آقای مرتضوی، جنگ و صلح در صدر سخنان رئیس جمهور قرار خواهد داشت.

شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

وی گفت:

" بخاطر موضوعات مرتبط با جنگ نشست مشورتی با اعضای شورای ملی دارد و در این نشست رئیس جمهور دیدگاه اش را مطرح می‌کند و این یک نشست مشورتی است که واقعاً وقتی همین فرصت کلان به طالبان داده شد و آنها علاقمندی نگرفتند گام بعدی چه باید باشد؟"

در چهارمین نشست چهار جانبه افغانستان، امریکا، چین و پاکستان در باره صلح فیصله شده بود که در اوایل ماه مارچ زمینه نشست رو در رو میان حکومت و نمایندگان طالبان مسلح در پاکستان فراهم می‌شود.

اما طالبان با نشر اعلامیه ای گفتگوهای صلح با حکومت افغانستان را تحریم کردند.

حالا حکومت افغانستان نیز برای ادامه جنگ جدی با طالبان مسلح آستین بر زده است.

رئیس جمهور غنی هفته گذشته با شماری از اعضای شورای ملی نیز دیدار داشته و از یک رویکرد تازه برای مبارزه با هراس افگنی برای نمایندگان ملت توضیح داده است.

در همین حال شماری از اعضای ولسی جرگه افغانستان می‌گویند که آقای غنی به آنان گفته است که در چهارده سال گذشته ندای صلح با ندای خشونت پاسخ داده شده و نیاز است تا یک طرح متفاوت تر در همکاری با مردم اتخاذ شود.

محمد نذیر احمدزی

محمد نذیر احمدزی عضو ولسی جرگه به روز شنبه به رادیو آزادی در این مورد گفت:

" رئیس صاحب جمهور و داکتر صاحب عبدالله هر دو فرمودند که ما اولین خطی به صلح داده بودیم و تعهد ما به شما ملت به خاطر صلح بود، شما می‌بینید که در مورد صلح جای که گپ صلح بود ما نماینده خود را روان کردیم اما دشمن ما که هستند بدون جنگ دیگر برنامه ندارد. بخاطر جنگ ملت باید همراه ما یکجا شود."

شورای عالی صلح افغانستان نیز می‌گوید که طرح های این شورا برای چگونگی پیشبرد گفتگو های صلح با مخالفان مسلح با رئیس جمهور غنی در میان گذاشته شده است.

عطاالرحمان سلیم معاون این شورا هر چند از جزییات این طرح چیزی نمی‌گوید اما تاکید دارد که گفتگو های صلح پس از این با جدیت به پیش خواهد رفت.

شماری از آگاهان نیز اقدام حکومت مبنی بر تشدید جنگ با طالبان مسلح را می‌ستایند.

جاوید کوهستانی آگاه امور نظامی به رادیو آزادی گفت که حکومت باید نخست تعریف مشخص از دشمن داشته باشد و سپس برای نیروهای امنیتی تجهیزات بیشتر فراهم کرده و در برابر طالبان مسلح با شدت بجنگد.

گزارش: نورالله شایان