جنرال ویتال: حمله هوایی بر شفاخانه کندز یک اشتباه انسانی بود

نیرو های نظامی امریکا نتایج تحقیقات در مورد بمباردمان شفاخانه گروه بین المللی داکتران بدون سرحد در کندز را اعلان کرد.

قوماندان قوای مرکزی امریکا دیروز در پنتاگون، یا وزارت دفاع امریکا به خبرنگاران گفت، بمباردمان شفاخانه گروه داکتران بدون سرحد در کندز یک اشتباه انسانی بود.

جنرال جوزیف ویتال، ادعای جنایت جنگی در این ارتباط را بی بنیاد خواند:

"نتیجهء تحقیقات این است که پرسونل که در این حادثه دست داشتند، خبر نبودند که تأسیسات صحی را بمباردمان کرده اند. هدف آنها یک مرکز شورشیان بود که تقریبا در ۴۰۰ متری شفاخانه داکتران بدون سرحد موقعیت داشت."

این یک اشتباه انسانی بود نه سوء قصد

نیرو های هوایی امریکا در سوم ماه اکتوبر سال گذشته شفاخانه داکتران بدون سرحد واقع در کندز را بمباردمان کرده که در نتیجه آن ۴۲ نفر کشته شدند.

در جمع کشته شده‌ها ۱۴ بیمار و متباقی کارمندان این شفاخانه شامل بودند.

بعد از آن، مؤسسه خیریه داکتران بدون سرحد در این ارتباط خواهان تحقیقات بین المللی شد و نیروهای نظامی امریکا را به ارتکاب جنایات جنگی متهم نمود.

اما جنرال جوزیف ویتال قوماندان قوای مرکزی امریکا در ادامه صحبت خود گفت که این حادثه قصدی نبود:

"نتایج نهایی در این تحقیقات نشان می‌دهد که اشتباه انسانی همراه با مشکلات تخنیکی دلیل ایجاد این حادثه شده است. تعدادی از پرسونل نظامی بر اساس اصول جنگ و درگیری با شورشیان، عمل نکرده اند. اما این را نمی‌توان جنایت جنگی خواند."

قوماندان قوای مرکزی امریکا گفت، ۱۶ عسکر امریکایی که در این حادثه دخیل بودند تنبیه شده، این مطلب به آنها ابلاغ گردیده و شماری از آنها از بخش قومانده نیروها اخراج شده اند.

نیروهای نظامی امریکا گفت، برای هر یک از خانواده های کشته شده‌گان ۶۰۰۰ دالر و برای هر یک خانواده های زخمی حادثه شفاخانه داکتران بدون سرحد کندز، ۳۰۰۰ دالر جبران پرداخته شده است.

نیروهای امریکایی همچنان گفتند که برای بازسازی شفاخانه داکتران بدون سرحد در ولایت کندز پنج و نیم میلیون دالر پول پرداخته شده است.

در این میان، حکومت افغانستان از تکمیل تحقیقات نیروهای نظامی و مجازات دسپلینی عساکر امریکایی دخیل در حادثه پرتاب بمب بر شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز، استقبال کرده است.

حکومت افغانستان از این اقدامات امریکا استقبال می‌کند.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در صحبتی با رادیو آزادی گفت:

"این واقعاً یک تخطی و یک اشتباه بزرگ بود. وقتی که آنها به این پرونده‌ها رسیده‌گی کردند، حکومت افغانستان از این اقدامات امریکا استقبال می‌کند."

قصر سفید می‌گوید، نتایج این تحقیقات برای ملاحظه بارک اوباما رئیس جمهور امریکا فرستاده شده است.

گروه بین المللی داکتران بدون مرز در مورد نتایج تحقیقات نیروهای نظامی امریکا در ارتباط به حادثه کندز، تا هنوز واکنش نشان نداده است.

اخیراً قوماندان عمومی نیروهای مسلح امریکا و ناتو در افغانستان در سفری به ولایت کندز از خانواده های قربانیان این حادثه دیدن کرده و در یک مراسمی، از مردم این ولایت پوزش خواست.