پنتاگون: حمله بر شفاخانه کندز عمدی صورت نگرفته است

پرسونل نظامی امریکایی که در سال گذشته در جنگ‌های شدید در شهر کندز که در جریان آن بطور اشتباهی یک شفاخانه مورد حملۀ هوایی قرار گرفت گفته اند که در آن زمان وضعیت در ساحه پر از هرج و مرج بوده و در ماموریت آنها ابهام وجود داشت.

گزارش اخیر وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون که در مورد نتایج تحقیقات حملۀ هوایی بر شفاخانۀ دکتوران بدون سرحد در شهر کندز که روز دوشنبه هفته جاری نشر شد، نشان می‌دهد که پرسونل نیروهای خاص امریکایی که به حیث مشاور با نیروهای افغان کار می‌کردند، مورد هدف گلوله باری شدید قرار گرفته بودند.

در این گزارش یک تن از پرسونل نیروهای خاص امریکایی که از افشای نامش خودداری شده، گفته است که آنها چندین بار از قوماندان شان خواسته بودند که تا چه حد می‌توانند در زمینۀ تصرف دوبارۀ شهر با نیروهای امنیتی افغان همکاری کنند.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، بر اساس یک گزارش قبلی وزارت دفاع امریکا، تراژیدی حملۀ هوایی بر شفاخانه شهر کندز نتیجه سلسلۀ اشتباهات در جریان جنگ شدیدی بوده‌است که بطور اشتباهی هدف حملۀ یک طیاره نوع سی ۱۳۰ امریکایی به مثابۀ ساختمانی قرار گرفت که گویا توسط طالبان اشغال شده‌‎است.

در اثر حمله هوایی بر این شفاخانه در شهر کندز، ۴۲ تن کشته و ۳۷ تن دیگر زخمی شدند.

شفاخانه داکتران بدون سرحد در کندز بعد از حملات هوایی بالای آن.

بر اساس تحقیقات ابتدایی در حقیقت یک عمارت دیگر در شهر کندز باید مورد هدف قرار می‌گرفت که اشتباه تخنیکی در سیستم نقشه برداری طیارۀ نوع سی ۱۳۰ امریکایی منجر به این حادثه شد.

سازمان داکتران بدون سرحد این حمله را یک تخطی آشکار از قوانین بین‌المللی حقوق بشر خوانده‌است.

به نوشتۀ مرکز خبری رادیو آزادی، وزارت دفاع امریکا گفته است، این رویداد یک جنایت جنگی نیست، چون عمدی نبوده‌است.

به ارتباط حملۀ هوایی بر این شفاخانه در شهر کندز، وزارت دفاع امریکا یا پنتاگون با شانزده نظامی این کشور، برخورد انظباتی کرده‌است و اکثریت افرادی که مجازات شده‌اند پرسونل نیروهای خاص امریکایی اند.