دو دختر بایسکلران اریکین‌های مردم بامیان را به ارگ رساندند

در ادامه تظاهرات گسترده در اعتراض به مسیر انتقال لین برق ترکمنستان به افغانستان از راه سالنگ، این بار دو دختر از بامیان تا کابل بایسکل رانی کردند.

زهرا و ذکیه در صحبت با رسانه گفتند که آنها سفر ۱۷۹ کیلومتری خود را روز یکشنبه ساعت ده قبل از ظهر آغاز کردند و روز دوشنبه حوالی ساعت ۱۱ به کابل رسیدند.

زهرا یکی از این بایسکل رانان خواست‌اش را چنین مطرح کرد:

"مردم می‌خواهند که خط برق ۵۰۰ کیلوولت از مسیر اصلی آن یعنی دوشی‌ بامیان‌ میدان وردگ بگذرد. این مسیر مبتنی بر ماستر پلان توسعه برق کشور است، هم به نفع اقتصاد ملی است و هم انکشاف متوازن را تضمین می‌کند."

به گفته این بایسکلرانان مردم از ناامنی مسیر بامیان - کابل همواره شکایت داشته اند اما آنها با لباس ورزشی و بایسکل‌های خود از راه میدان وردک به کابل آمدند تا به گونه اعتراض دو اریکین را به ریاست جمهوری برساند.

زهرا و ذکیه به رسم اعتراض دو اریکین را از بامیان با خود به کابل آورده اند.

پروژه برق ۵۰۰ کیلوولت ترکمنستان به افغانستان می‌تواند صد‌ها خانه را در مسیر خود روشن سازد.

حکومت افغانستان می‌گوید که تصمیم مسیر سالنگ برای عبور این پروژه در کابینه دولت گذشته گرفته شده‌است، اما اعتراض کنندگان می‌گویند که این تصمیم در کابینه جدید گرفته شده‌است.

کابل هفته گذشته نیز شاهد تظاهرات گسترده در اعتراض به این مسئله بود که با اتخاذ تدابیر جدی امنیتی سپری شد.

زهرا و ذکیه در حالی از بامیان به کابل بایسکل رانی نمودند که روز یکشنبه عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان به رسانه‌ها گفت، کمیسیون موظف در این مورد کار خود را آغاز نموده و بزودی نتیجه آن با همه شریک ساخته خواهد شد:

"همه نقاط افغانستان حالا که مسئله مناطق مرکزی است و ولایت بامیان تعهد صادقانه است و درعمل ثابت می‌شود، ما منتظر کار کمیسیون هستیم، به مجرد که کمیسیون نتایج کار خود را اعلام بکند، در مطابقت با کار کمیسیون تصمیم در آن راستا گرفته می‌شود."

کار کمیسیون موظف روی موضوع مسیر انتقال برق ترکمنستان به افغانستان تا چه مدت ختم خواهد شد و چه نتیجه خواهد داشت سوالی است که گذشت زمان به آن پاسخ خواهد داد.

گزارش: الیاس صالح