نظریات سه گانه در مورد فرمان تقنینی رئیس جمهور غنی

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید در نشست کمیسیون‌های این جرگه به روز یکشنبه نیز روی فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی بحث‌های داغ صورت گرفت.

تایید، رد و یا هم فرستادن فرمان تقنینی برای فیصله نهایی به ستره محکمه از سه نظریه‌یی بوده که درنشست روز یکشنبه کمیسیون‌های پانزده گانه ولسی جرگه مطرح گردیده است.

عرفان الله عرفان نائب منشی ولسی جرگه می‌گوید که برخی از کمیسیون‌ها خواهان رد فرمان تقنینی رئیس جمور شدند و شماری هم خواهان تایید آن بودند.

وی می‌گوید که برخی از اعضای ولسی جرگه به این نظر بودند که این جرگه در سال اخیر کارش حق دست زدن در قانون انتخابات را ندارد و این فیصله باید از سوی ستره محکمه صورت گیرد.

آقای عرفان روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که در نشست‌های آینده روی سه نظریه مطرح شده بحث صورت می‌گیرد.

وی گفت:

"هشت کمیسیون خواهان رد فرمان بودند و شش تایید و نظریه سوم این بود که باید به ستره محکمه فرستاده شود اکثریت خواهان رد فرمان هستند، ما ببینیم که برای فردا و یا روز دیگر کدام نظریه رای می‌گیرد و طرفداران کدام شان زیاد است و من امیدوارم که اگر احیاناً پس فردا در کمیته روسا مشخص گردد که به کدام روز می‌توانیم به رای گیری برویم."

بحث روی فرمان تقنینی رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی در نشست عمومی روز شنبه ولسی جرگه نیز بی نتیجه پایان یافت.

فرمان تقنینی رئیس جمهور بیشتر روی تشکیل، وظایف و صلاحیت‌های کمیسیون‌های انتخاباتی تمرکز داشته و موارد در خصوص مدت کار کمیشنران نیز در آن شامل می‌باشد.

فرمان اول رئیس جمهور در خصوص اصلاحات انتخاباتی در ماه قوس سال گذشته از سوی اعضای ولسی جرگه رد گردید.

در این حال کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید که حکومت، ولسی جرگه و برخی حلقات خارج از حکومت مسئله انتخابات را سیاسی کرده و آنرا جنجالی ساخته اند.

نور محمد نور سخنگوی این کمیسیون به رادیو آزادی گفت که هرگاه وضعیت به همین گونه ادامه یابد انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی به وقت تعیین شده آن برگزار نخواهد شد.

نور محمد نور سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

آقای نور گفت:

"حکومت و ولسی جرگه مسئله انتخابات را کاملاً سیاسی کرده‌اند و این به کدام نتیجه نمی‌رسد این بسیار حرف مشکل است که انتخابات در آینده نزدیک در افغانستان برگزار گردد."

تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی ها ۲۴ میزان سال روان تعیین گردیده و حکومت تأکید کرده که انتخابات به تاریخ معین آن برگزار خواهد شد.

از سوی دیگر حکومت افغانستان می‌گوید، امیدوار است که اعضای ولسی جرگه فرمان رئیس جمهور در خصوص اصلاحات انتخاباتی را هر چه زود تر تایید کنند.

دوا خان مینه پال معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان می‌گوید که آنان توقع دارند که در چند روز آینده ولسی جرگه با تصویب این فرمان راه را برای اصلاحات انتخاباتی هموار سازد.

گزارش: جاوید حسن زاده