مردم: در نتیجۀ درگیری‌ها در دشت ارچی افراد ملکی متضرر شده‌اند

باشنده‌گان ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز شکایت دارند که بیش از یکسال می‌شود در این ولسوالی درگیری‌های شدید میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت جریان دارد که در اثر آن افراد مُلکی متضرر شده‌اند.

شماری از باشنده‌گان این ولسوالی می‌گویند که نزدیک به یک سال شد که بازار ولسوالی دشت ارچی به میدان جنگ میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت مبدل شده که در اثر آن خسارات مالی و جانی به باشنده‌گان این ولسوالی وارد گردیده‌است.

باشنده‌گان این ولسوالی در صحبت با رادیو آزادی گفتند که هم اکنون بیشتر مناطق این ولسوالی در تسلط طالبان مسلح قرار دارد و تنها تعمیر ولسوالی در تصرف نیروهای دولتی می‌باشد.

دو تن از این باشنده‌ها در مورد چنین گفتند:

"اسم من نصرالله مندوخیل است، بیادر فعلاً جنگ به دروازه‌های مرکز کندز رسیده و خصوصاً در دشت ارچی مدت ۱۴ سال می‌شود جنگ است، ناامنی است، در به دری است و برای ۱۴ ساعت هم در این ولسوالی امنیت نه آمده‌است، هر روز مردم ملکی در این جنگ کشته و زخمی می‌شوند، فقر است، بی‌کاری است، در به دری است، مشکلات اقتصادی است و این هم از اثر بی‌کفایتی حکومت است و در این جنگ هیچ‌کس بی‌ضرر نمانده‌است، تمامی زراعت مردم از بین رفته و مردم با انواع مشکلات رو به رو هستند."

"یازده ماه می‌شود که نیروهای دولتی تنها مرکز ولسوالی را تصرف کرده‌اند، ولی در بیشتر قریه‌جات دشت ارچی طالبان حضور دارند و فعلاً خط مقدم جبهه بازار این ولسوالی است و چند روز پیش ساحه ملاقُلی هم به دست طالبان سقوط کرد، نمی‌دانم که این دولت چه می‌کند، ملت بی‌چاره در به در است، ولی دولت به مشکلات مردم رسیده‌گی نمی‌کند."

آنان می‌گویند که هم اکنون درگیری میان نیروهای دولتی و مخالفان مسلح حکومت در نزدیکی مرکز ولسوالی جریان دارد و نیروهای دولتی با سلاح‌های ثقیله قریه‌جات را هدف قرار می‌دهند که اکثرا‌ً به خانه‌های مردم اصابت می‌کند.

اهالی دشت ارچی می‌گویند، در این درگیری‌ها هم از جانب طالبان و هم از سوی دولت به مردم مُلکی خسارات مالی و جانی وارد شده‌است.

از سوی دیگر محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز می‌گوید که در ولسوالی دشت ارچی حملات تهاجمی طالبان مسلح را دفع کرده و بزودی به هدف سرکوب آن‌ها در این ولسوالی عملیات گسترده نظامی راه اندازی خواهد شد.

محمد قسیم جنگل باغ قوماندان امنیه کندز

آقای جنگل باغ در این خصوص گفت:

"ما پلان داریم تا این ولسوالی را به گونۀ کامل از حضور طالبان مسلح تصفیه و پاکسازی نمائیم و در ساحات ناامن و آسیب پذیر پوسته‌های امنیتی افراز کنیم تا دوباره دشمنان مردم افغانستان به مردم این ولسوالی مشکلات خلق نکنند."

قوماندان امنیه کندز گفت که به نیروهای دولتی هدایت داده‌است که در هنگام انداخت سلاح‌های ثقیله از دقت و توجه خاص کار گیرند تا به افراد ملکی خسارات مالی و جانی وارد نگردد.

باشنده‌گان ولسوالی دشت ارچی ولایت کندز حکومت مرکزی را به بی‌کفایتی متهم کرده می‌گویند که در اثر اختلافات ذات‌البینی رهبران حکومت وحدت ملی، نا امنی‌ها در ساحات مختلف این ولایت به اوجش رسیده‌است.

گزارش: اجمل آرین