عبدالرحمیزی: چارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان نهایی شده‌است

اجمل حمید عبدالرحمیزی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

مقامات وزارت مالیه افغانستان می‌گویند که چارچوب صلح و انکشاف ملی کشور نهایی شده و امید دارند که در نشست بروکسل قناعت جامعه جهانی را نیز بدست بیاورند.

اجمل حمید عبدالرحمیزی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت که دراین چارچوب اولویت‌های اقتصادی افغانستان درج شده‌است.

وی گفت که در چارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان که در نشست بروکسل پیشکش می‌شود، بیشتر روی خودکفایی، بلند رفتن میزان صادرات، رشد اقتصادی، شفافیت در مصارف پول و حسابدهی تمرکز شده‌است.

آقای عبدالرحمیزی گفت که این چارچوب با نمایندگان جامعه جهانی نیز شریک ساخته شده است.

سخنگوی وزارت مالیه افغانستان افزود، حکومت متعهد است که کمک‌های جامعه جهانی را با شرایط آنان که آوردن اصلاحات و مبارزه با فساد است به مصرف برساند اما از آنان نیز می‌خواهد که کمک‌های شانرا بر اساس اولویت‌های حکومت و از طریق بودجه ملی به مصرف برسانند.

وی گفت:

" در کنار دیگر آمادگی‌ها چارچوب صلح و انکشاف ملی افغانستان در کنفراس بروکسل به جامعه جهانی پیشکش می‌شود و نظر به آمادگی‌های که داریم انشاالله قناعت جهان را کسب خواهیم کرد."

قرار است کنفرانس بروکسل در چهارم و پنجم ماه اکتوبر سال روان در بلجیم برگزار شود.

در این کنفرانس مقام‎های هفتاد کشور و بیست سازمان جهان بخاطر انکشاف و اصلاحات، بر اساس طرح حکومت وحدت ملی اشتراک کرده و به این کشور کمک‎های اقتصادی خواهند کرد.

حکومت افغانستان بارها گفته‎است با برنامه‎های مشخص در این نشست اشتراک می‎کند تا بتواند کمک‎های بین‎المللی را از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بدست بیآورد.

کنفرانس بروکسل به ادامه کنفرانس‎های توکیو و لندن که در سال‎های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ میلادی راه اندازی شده بود، برگزار می‌شود.

در کنفرانس توکیو جامعه جهانی تعهد کمک ۱۶ میلیارد دالری را برای چهار سال کرد و در کنفرانس لندن تجدید تعهد کمک‎ها به افغانستان صورت گرفت.

افغانستان از نشست بروکسل انتظار بدست آوردن کمک‌های اقتصادی دارد؛ اما این کمک‌ها، مشروط به مبارزه جدی با فساد اداری در افغانستان خوانده شده‌است.

اما شماری از کارشناسان اقتصادی می‌گویند که چارچوب طرح شده از سوی حکومت افغانستان جامع نیست و تمامی نیازمندی و اولویت‌های اقتصادی این کشور در آن گنجانیده نشده‌است.

سیف الدین سیحون یکی از این کارشناسان گفت که حکومت در عملی کردن تعهدات‌اش ناکام بوده و وی باور دارد که کمک‌های آینده جامعه جهانی بر اساس عملکرد حکومت نه بلکه مطابق اهداف آنان صورت می‌گیرد.

سیف الدین سیحون

وی در مورد گفت:

"برنامه‌ای را که این‌ها مطرح می‎کنند سی صفحه یک برنامه است، در حالیکه یک برنامه جامع و استراتیژیک برای توسعه اقتصادی حداقل پنجصد صفحه می‌باشد زیرا همه پدیده‌های اقتصادی باید در آن گنجانیده شود."

آقای سیحون می‌گوید، برای انکشاف ملی کشور باید تکیه بر منابع امکانات و منابع داخلی کرد نه خارجی.

وی تأکید می‌کند که باید توانایی حکومت افغانستان برای به مصرف رساندن کمک‌ها و در امر مبارزه با فساد تقویت شود.

به گفته وی، در گذشته بسیاری از کمک‌های جامعه جهانی به دلیل ناتوانی حکومت افغانستان دوباره به کشورهای کمک کننده برگشته است.

نورالله شایان