صبحرنگ: ارائه تصویر حقوق بشر در نشست بروکسل دردناک خواهد بود

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که حکومت با تصویر دردناک از وضعیت حقوق بشر این کشور، در نشست بروکسل اشتراک خواهد کرد.

با آنکه زمان برگزاری نشست بروکسل نزدیک می‌شود و حکومت نیز همواره از آمادگی‌های کامل برای شرکت در این نشست خبر داده‌است، اما مسئولین کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان وضعیت حقوق بشر را نگران کننده خوانده می‌گویند که هنوز هم هیچ فردی در این کشور مصون نیست.

ناامنی‌ها، افزایش تلفات ملکی، قتل‌های هدف مند، اختطاف، ضعف در تطبیق قانون، افزایش مهاجرت‌ها و افزایش قضایای خشونت علیه زنان از موارد حاد نقض حقوق بشری اند که این کمیسیون به آن اشاره می‌کند.

ثریا صبحرنگ کمیشنر این کمیسیون روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی در مورد گفت:

ثریا صبحرنگ کمیشنر کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

"متأسفانه امروز هیچ فردی در افغانستان نه امنیت دارد و مصونیت، دولت با تمامی تلاش های که انجام می‌دهد هنوز موفق نشده و متأسفانه زمانیکه اینها به کنفرانس بروکسل اشتراک می‌کنند مطمئن هستم که یک تصویری روشن که آنان از وضعیت حقوق بشر ارایه بکنند ندارد، چون واقعاً یک تصویر نگران کننده و درد ناک دارد."

این در حالیست که برداشتن گام‌های عملی در زمینه تأمین حقوق بشر در افغانستان از جمله تعهدات حکومت این کشور در نشست بروکسل می‌باشد.

قرار است که کنفرانس بروکسل در ۴ و ۵ ماه اکتوبر سال روان میلادی با اشتراک ۷۰ کشور و ۳۰ سازمان بین‌المللی برگزار شود که هدف آن کمک اقتصادی جهان به افغانستان گفته شده‌است.

اما در مقابل حکومت افغانستان، در کنار تأمین حقوق بشر، مکلف به آوردن اصلاحات انتخاباتی، اصلاحات در بخش قضا، مبارزه با فساد اداری، افزایش درآمدهای مالیاتی، توانمند سازی زنان، رسیدگی به مشکلات مهاجرین و بی‌جا شده‌گان داخلی، گسترش همکاری‌های منطقه‌‌یی و غیره می‌باشد.

در این حال حکومت افغانستان می‌گوید که اکثر این تعهدات عملی شده‌است و کار روی چند موردیکه باقی مانده‌است نیز با جدیت جریان دارد.

اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان به رادیو آزادی گفت که در زمینه تأمین حقوق بشر طوری که تعهد شده بود گام‌های عملی و موثری برداشته شده‌است.

اجمل حمید عبدالرحیم زی سخنگوی وزارت مالیه افغانستان

وی افزود:

"موضوع حقوق بشر از جمله مواردیست که در آجندای کنفرانس بروکسل شامل می‌باشد حکومت در مقابل این تعهدات برنامه‌های خود را دارد و این یک بخش مهم این تعهدات می‌باشد که ما در مقابل مردم خود و جامعه جهانی داریم."

آقای عبدالرحیم زی افزود، قرار است تا روز یکشنبه نشست بورد مشترک نظارت و انسجام در مورد چگونگی آمادگی‌های حکومت برای نشست بروکسل برگزار گردد که یکی از موضوعات قابل بحث در آن مسئله حقوق بشر افغانستان خواهد بود.

اما اجمل هودمند یکی از کارشناسان افغان می‌گوید، کارهای را که حکومت تاکنون انجام داده‌است همه آن تشریفاتی بوده و به گفته وی هیچ گام اساسی در زمینه تعهدات انجام شده با جامعه جهانی به خصوص تأمین حقوق بشر صورت نگرفته است.

آرزو غیاثی