ارگ: غنی مسوده قانون انتخابات و قانون ثبت احوال نفوس را توشیح کرد

رئیس جمهور افغانستان مسوده اصلاح شده قانون انتخابات و قانون تعدیل شده ثبت احوال نفوس را توشیح کرد.

آقای غنی پس از مدت‎ها تاخیر و بحث‎های طولانی، سر انجاممسوده اصلاح شده قانون انتخابات و قانون تعدیل شده ثبت احوال و نفوس را توشیح کرد.

محمد هارون چخانسوری سخنگوی رئیس جمهور روز چهار شنبه در یک نشست خبری گفت که برای تعدیل قانون انتخابات یک کمیته با صلاحیت کار می‎کرد و نمونه تعدیل شدن آن از سوی رئیس جمهور توشیح شد و به زودی به نشر می‎رسد.

چخانسوری گفت که این مسوده پس از تعدیل توشیح شده و به زودی نشر خواهد شد.

آقای چخانسوری همچنان گفت که تلاش جریان دارد که تا در دو هفته دیگر روند توزیع تذکره‎های الکترونیکی آغاز شود.

چخانسوری: تلاش جریان دارد که تا در دو هفته دیگر روند توزیع تذکره‎های الکترونیکی آغاز شود.

وی افزود:

"کابینه افغانستان طرح قانون انتخابات را به اجماع منظور و تصویب کرد، برای این طرح فرمان تقنینی آماده و توشیح شده است. می‎خواهم بگویم در این قانون تغییر یا تعدیل آمده است در ولسی جرگه یک کرسی افزایش برای قوم اهل هنود ‎آمده است یعنی از ۲۴۹ به ۲۵۰ تغیر کرد و در شورای ولایتی و ولسوالی ها ۲۵ درصد به زنان نقش داده شده‎است."

آقای چخانسوری گفت که حکومت برای برگزاری انتخابات متعهد است.

سخنگوی رئیس جمهور، توشیح قانون تعدیل شده ثبت و احوال نفوس را پایان دادن به برخی مشکلات می‎خواند و می‎گوید که با درج کلمه اسلام و افغان روند توزیع تذکره‎های الکترونیکی تا دو هفته دیگر آغاز خواهد شد.

از سوی هم شماری از نهادهای نظارت کننده انتخابات هر چند توشیح مسوده اصلاح شده قانون انتخابات و قانون تعدیل شده ثبت و احوال نفوس را یک پیشرفت بزرگ می‎خوانند اما در عملی شدن آن خوشبین به نظر نمی‎رسند.

محمد نعیم ایوب زاده رئیس تیفا یا بنیاد انتخابات شفاف افغانستان به رادیو آزادی گفت:

"مهم است که محتوای این قانون طوری باشد که پروسه و سیستم را تقویت کند و همین گونه بحث تذکره‎های الکترونیکی مهم و حیاتی است، امید دارم که طوری که بحث شده به همان قسم عمل نیز صورت گیرد."

هرچند حکومت افغانستان پس از رد فرمان دوم رئیس جمهور در خصوص اصلاح نظام انتخاباتی، مسوده اصلاح شده قانون انتخابات را توشیح کرد اما دیده شود که شورای ملی در این مورد چه واکنش نشان خواهد داد.

گزارش: نورالله شایان