نادری: کمک یک میلیارد دالری هند در بخش نظامی به مصرف نمی‌رسد

مسئولین در ارگ ریاست جمهوری می‌گویند که هند در بسته دوم کمک‌هایش، یک میلیارد دالر را با افغانستان تعهد کرده‌است که در بخش‌های اقتصادی سرمایه‌گذاری خواهد شد.

آنان با تأکید بر اینکه کمک یک میلیارد دالری هند به افغانستان در بخش‎های اقتصادی و بازسازی زیربناها به مصرف می‎رسد نه در بخش نظامی می‌گوید، این کمک طی یک اعلامیۀ مشترک میان رهبران هند و افغانستان برای مدت چهار سال آینده به امضا رسید.

نادر نادری مشاور ارشد رئیس جمهور افغانستان روز چهارشنبه در یک مصاحبۀ اختصاصی از هند به رادیو آزادی گفت، این کمک‌ها برای تغییر زنده‌گی افغان‌ها مفید خواهد بود.

آقای نادری می‌گوید که بسته اول کمک‌های هند با افغانستان در بخش‌های زیربنایی بوده که از لحاظ سیاسی، اقتصادی و تغییر در زنده‌گی مردم تأثیرات مثبت داشته‌است.

نادری: این کمک یک میلیارد دالری از سوی هند با یک شیوۀ خاص به همکاری و با مشورت با دولت افغانستان صورت می‌گیرد.

آقای نادری می‌افزاید:

"این کمک یک میلیارد دالری از سوی هند با یک شیوۀ خاص به همکاری و با مشورت با دولت افغانستان صورت می‌گیرد، می‌تواند در عرصه‌های مختلف و در تغییر زنده‌گی مردم فقیر ما مؤثر واقع گردد."

این کمک یک میلیارد دالری همزمان با سفر دو روزۀ رئیس جمهور غنی به هند که به دعوت نریندرا مودی صدراعظم آن کشور می‌باشد، اعلام شد.

اشرف غنی در ملاقات با نریندرا مودی حمایت از تروریزم را تقبیح کرده‌است.

محمد اشرف غنی در دومین سفرش به هند روز چهارشنبه در ملاقات با نریندرا مودی حمایت از تروریزم را تقبیح کرده و به همکاری‌های دوجانبه در امر مبارزه با این پدیده تعهد سپرده‌اند.

در عین حال بر اساس گزارش خبررسانی اسوشیتد پرس طرفین تفاهمنامه استرداد مجرمین را نیز به امضا رسانیدند.

اسوشیتد پرس: طرفین تفاهمنامه استرداد مجرمین را نیز به امضا رسانیدند.

یک روز قبل از این سفارت هند در افغانستان همچنان یک هزار بورسیه را در بخش‌های مختلف برای جوانان افغان اعلام کرد.

هند سال گذشته نیز حدود دو میلیار دالر را در بخش‌های زیربنایی مانند بند سلما، ساختمان جدید شورای ملی، قصر ستوری و دیگر پروژه‌های اقتصادی و انکشافی با افغانستان کمک کرد.

هند تا کنون در بخش نظامی سه بال هلیکوپتر «Mi-25» را به وزارت دفاع افغانستان سپرده که در حال حاضر برای دفع حملات تروریستی در کشور از آن استفاده می‌شود.

هند سه بال هلیکوپتر «Mi-25» را به وزارت دفاع افغانستان سپرده‌است.

در عین حال شماری از کارشناسان اقتصادی از کمک جدید هند با افغانستان استقبال کرده می‌گویند که این کمک در زمانی با این کشور می‌شود که برخی افغان‌ها از فقر و بی‌کاری بیداد می‌زنند.

محمد عارف نظیف یک‌تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت که حکومت باید این کمک‌ها را طوری مدیریت کند که زمینۀ کاری برای افغان‌ها مهیا شود.

آقای نظیف می‌گوید:

"در شرایط فعلی از نظر من این کمک مؤثر است، افغانستان باید از آن مدیریت درست کند و آن را در پروژه‌های که زمینه کاری را مساعد می‌سازد و بخش آبیاری و بندهای برق به مصرف برساند."

این همه در حالیست که بیست روز بعد نشست بروکسل در مورد افغانستان برگزار خواهد شد و شماری از آگاهان به این باور اند که همچون کمک‌ها می‌تواند برای تشویق کشورهای حامی این کشور مؤثر واقع شود.

در عین حال برخی دیگر از آگاهان می‌گویند که این نزدیکی سبب ازدیاد تنش‌ها با پاکستان خواهد شد.

اما مقام‌های افغان می‌گویند که افغانستان به عنوان یک کشور مستقل در روابط خارجی‌اش منافع کشور را در نظر می‌گیرد اما این نزدیکی‌ها به معنی ایجاد خطر به کشور دیگری نیست.

گزارش: تمیم اخگر