HRW: پاکستان باید آزار و اذیت مهاجرین افغان را توقف دهد

سازمان دیده بان حقوق بشر می‎گوید، مقامات پاکستان باید تدابیر اجباری، آزار و اذیت مهاجرین افغان را متوقف سازد که آن‎ها را مجبور به خارج شدن از این کشور می‎سازد.

یک مقام ارشد این سازمان گفته‎است، مقامات پاکستان بطور روبه افزایش مرتکب بدرفتاری در برابر مهاجرین افغان می‎شوند.

پاتریشا گاسمن کارشناس ارشد افغانستان در سازمان دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ می‎گوید، اخراج اجباری مهاجرین افغان توسط پاکستان باید در اجلاس نیویارک یکبار دیگر به یاد رهبران جهان بیاورد که اکنون میزبانان دیرینه خط نخست مهاجرین مانند کشورهای اردن، ترکیه و کینا نیز مهاجرین را جبراً اخراج می‎کنند.

گاسمن: مقامات پاکستان بطور روبه افزایش مرتکب بدرفتاری در برابر مهاجرین افغان می‎شوند.

گاسمن همچنان می‎گوید، مقامات پاکستان بطور روبه افزایش مرتکب بد رفتاری، آزار و اذیت مهاجرین افغان می‎شوند و این مسئله باعث خروج کتلوی آن‎ها از این کشور می‎شود.

به گفته گاسمن، حکومت پاکستان باید به خاطر اطمینان و حمایت از وضعیت و مقام مصوون مهاجرین از بدرفتاری نیروهای امنیتی این کشور در برابر مهاجرین افغان ممانعت کند.

از آغاز ماه جولای سالجاری میلادی تا اکنون پولیس پاکستان و مقامات ایالتی این کشور فشار را بالای مهاجرین افغانانی‎که در پاکستان زنده‎گی می کنند، آغاز کرده‎اند. کمشنر عالی امور مهاجرین سازمان ملل متحد این حرکت را فشار نگران کننده خوانده‎است که تعداد زیاد مهاجرین افغان را قبل از ختم سال ۲۰۱۶ میلادی مجبور به عودت به افغانستان می‎سازد.

به نوشته سازمان دیده بان حقوق بشر یا هیومن رایتس واچ، اقدامات اخیر پاکستان در برابر مهاجرین افغان باعث تنش‎ها در روابط بین افغانستان و پاکستان شده‎است و تا ماه سپتامبر سالجاری از جمله حدود یک و نیم ملیون مهاجر افغان که در پاکستان بسر می‎برند، حدود ۹۰ هزار تن آنان دوباره به کشور شان برگشتند.

مشکلات از دست دادن کار و مشاغل در بازار کار، محدویت در رفت و آمد آزاد، آزار و اذیت، بدرفتاری، توهین، دستگیری‎های مستبدانه، اخاذی و غیره از مشکلات مهاجرین افغان گفته شده است.

مهاجران افغان که تعدادی از آن‎ها حدود ۳۰ سال و یا بیشتر در پاکستان زنده‎گی کرده‎اند و اینک به کشور شان برگشته‎اند به اداره امور مهاجرین سازمان ملل متحد گفته اند که آن‎ها به خاطر دشواری‎های اقتصادی از پاکستان به افغانستان عودت کرده‎اند. این مشکلات از دست دادن کار و مشاغل در بازار کار، محدویت در رفت و آمد آزاد، آزار و اذیت، بدرفتاری، توهین، دستگیری‎های مستبدانه، اخاذی و رشوه ستانی، لغو قرارداد کرایه منازل، ممانعت از درس و تحصیل اطفال مهاجر و ممانعت از ارایه خدمات صحی برای آن‎ها را شامل می‎شود که مهاجرین افغان در پاکستان با آن مواجه اند.

سازمان دیده بان حقوق بشر می‎نویسد، گرچه این شکایات در سال ۲۰۱۵ میلادی نیز یک امر معمول بوده است، اما زمانی‎که این سازمان مسئله آزار و اذیت مهاجرین افغان را در پاکستان ثبت می‎کرد، این بد رفتاری‎ها از ماه جون سالجاری میلادی به این‎سو بدتر شده‎است.