پاکستان از انزوای جهانی تا اختلافات داخلی

شماری از سناتوران و آگاهان امور می‎گویند، فعالیت گروه‎های مسلح در پاکستان و انزوای جهانی سبب اختلافات میان مقام‎های این کشور شده‎است.

این سناتوران و آگاهان افغان پس از مناقشه میان مقام‎های ملکی و نظامی پاکستان بالای گروه‎های مسلح می‎گویند، این کشور دیگر نمی‎تواند سیاست دوگانه و حمایت اش از تروریزم را پنهان کند.

این موضوع در حالی مطرح می‎شود که براساس گزارش‎های اخیراً میان حکومت ملکی و مقام‎های نظامی پاکستان بالای برخی گروه‎های مسلح مشاجره لفظی شده‎است.

گزارش‎ها می رساند که نوازشریف صدراعظم پاکستان بر کمبود اقدامات نظامی علیه گروه‎های مسلح ابراز نگرانی کرده و علل آن‎را وابستگی این گروه‎ها با استخبارات آن کشور خوانده‎است.

سمیع: پاکستان دیگر نمی‎تواند از اعمال زشت و نا بخشودنی اش پرده اندازد.

سناتور فیصل سمیع این مسئله را ثبوت حمایت آشکار پاکستان از گروه‎های تروریستی می‎خواند.

او افزود:

"در این اواخر اسناد و مدارک بسیار زیادی مبنی بر موجودیت پایگاه‎های تروریزم در داخل خاک پاکستان، نزد دولت افغانستان، سازمان‎های استخباراتی جهان، سازمان ملل متحد، سایر نهادهای معتبر بین المللی و کشورها وجود دارد و پاکستان دیگر نمی‎تواند از اعمال زشت و نا بخشودنی اش پرده اندازد."

سیریل آلمیدا یکی از خبرنگاران مشهور پاکستان این موضوع را به نقل از برخی منبع که از آنان نام نبرده بود در یکی از مقاله هایش، در ششم ماه اکتوبر نشر کرد.

المیدا: پس از نشر این گزارش وی ممنوع الخروج اعلام شده‎ام.

آقای آلمیدا نوشته است، صدراعظم نوازشریف به مقام‎های نظامی آن کشور هشدار داده‎است که آنان کشورش را با انزوای جهانی روبرو کرده‎است.

این خبرنگار پاکستانی می‎گوید، پس از نشر این گزارش وی ممنوع الخروج اعلام شده‎است.

دفتر صدراعظم پاکستان با آن‎که این اختلافات را رد نموده است، پیش از این نیز مشکلات میان حکومت و نظامیان پاکستان وجود داشته‎است.

از سوی دیگر احمد سعیدی دیپلومات اسبق افغان و آگاه مسایل سیاسی می‎گوید، حکومت ملکی پاکستان از ترس انزوای جهانی می‎خواهد با دور کردن رضوان اختر رئیس آی، اس، آی که به گفته آنان از گروهای مسلح حمایت می‎کند خود را پاک جلوه دهد.

سعیدی: گروه‎های که در پاکستان ترورستان را حمایت می‎کنند علاقمندی داشتند تا راحیل شریف را به تقاعد سوق دهد تا رضوان اختر رئیس آی، اس، آی لوی درستیز شود.

او افزود:

"گروه‎های که در پاکستان ترورستان را حمایت می‎کنند علاقمندی داشتند تا راحیل شریف را به تقاعد سوق دهد تا رضوان اختر رئیس آی، اس، آی لوی درستیز شود، اما نوازشریف بخاطر تقرر مجدد راحیل شریف که گویا با تروریزم مبارزه می‎کند اصرار کرد و زمینه سازی شد که گویا رضوان اختر به نحوی با گروه‎های تروریستی دست دارد."

حکومت پاکستان بخصوص استخبارات این کشور به حمایت از گروه‎های مسلح در منطقه متهم است.

این مسئله حتی امریکا را وادار ساخت تا کمک‎های سالانه اش با پاکستان را کاهش دهد.

گزارش از تمیم اخگر