افغانستان تا پایان نومبر با اروپا و بحیره کسپین وصل می‌شود

قرار است تا پایان ماه نومبر سال روان میلادی، افغانستان از راه لاجورد با اروپا و بحیره کسپین وصل گردد.

حکومت افغانستان از تلاش‌ها برای دریافت راه‌های بدیل ترانزیتی سخن می‌زند و تأکید می‌ورزد که مردم این کشور در آینده نزدیک شاهد ایجاد یک دهلیز اقتصادی میان افغانستان و کشورهای منطقه خواهند بود.

وزارت تجارت و صنایع افغانستان می‌گوید تا ماه آینده میلادی، بار دیگر راه تاریخی لاجورد افغانستان با بحیره کسپین و اروپا وصل خواهد شد.

مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت و صنایع افغانستان

مسافر قوقندی سخنگوی این وزارت روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت:

" کشور دوست ترکمنستان کوشش کرد که راه آهن که سابق از هرات تا تور غوندی امتداد یافته بود، یک خط دیگر را از ترکمنستان تا بندر آقینه فاریاب امتداد دهد که تا آخر ماه نومبر، روسای جمهور افغانستان و ترکمنستان با حضور نمایندگان دوازده کشور دیگر جهان در بندر آقینه افتتاح خواهد شد."

به گفته وزارت تجارت و صنایع افغانستان، انتظار می‌رود در ده سال آینده، میلیون‌ها تُن مواد تجارتی از همین راه، میان افغانستان، منطقه و جهان تباله گردد.

راه لاجورد که اکنون گفته می‌شود در آن خط آهن ایجاد می‌گردد از اهمیت تاریخی برخوردار است و ۲۰۰۰ سال پیش، لاجورد افغانستان از همین راه به بازارهای اروپا انتقال داده می‌شد.

این راه، از بندرهای تورغندی و آقینه ولایت فاریاب آغاز شده، از "بندر باشی ترکمنستان، شهر باکو آذربایجان و تفلیس گرجستان عبور و به آب‌های آزاد منتهی می‌شود.

در این میان، اعتبار خان ځدران یکی از کارشناسان اقتصادی می‌گوید، راه لاجورد در کنار اینکه اتکای افغانستان به یک و یا دو راه را کاهش می‌دهد، اهمیت بسیار اقتصادی نیز دارد.

وی گفت:

"راه لاجورد یک راه کوتاه و ساده است و یک راه مطمئن و مصون نیز است. به این معنی که در امتدا راه هم سرک و خط آهن داریم راهی که بسیار برای ما کوتاه تمام می‌شود. از سوی دیگر،از انحصار رهایی می‌یابیم. در حال حاضر ما از رهگذر تجارتی، زیر تأثیر برخی کشورها قرار گرفته ایم"

از ایجاد خط آهن در راه آقینه در حالی سخن زده می‌شود که از سال‌ها بدینسو اتکای ترانزیتی افغانستان بیشتر به کشورهای همسایه بخصوص پاکستان و ایران بوده است.

اما افتتاح بندر چابهار و اتصال افغانستان با چین از ترکمنستان و قزاقستان در ماه‌های اخیر، از اتکای ترانزیتی و تجارتی افغانستان به این کشور‌ها کاسته است.

پیش از این، رئیس جمهور غنی گفته است، در آینده داد و ستد تجارتی افغانستان از راه لاجورد صورت خواهد گرفت؛ اما تأکید کرده که حکومت افغانستان این تصمیم را از روی مشکل سیاسی و تجارتی با کدام کشور نگرفته است، بلکه این کار به سود منطقه نیز خواهد بود.

نظیفه محبوبی