شربت گل روز چهارشنبه به افغانستان بر می‌گردد

شربت گل فردا چهارشنبه به افغانستان بر می‌گردد. این را برادر شوهر شربت گل در صحبت تلیفونی با رادیو آزادی گفت.

حاجی شمشاد خان می‌گوید، شربت گل با سه دختر و یک پسر خرد سال‌اش فردا به کابل می‌روند.

به گفتهء شمشاد خان، اسناد برای بازگشت شربت گل تکمیل شده و آنها منتظر بازگشت به افغانستان اند.

قرار بود شربت گل روز دوشنبه به افغانستان بازگردانده شود، اما نسبت بیماری، پولیس پاکستان حضور وی را تا چهارشنبه در یکی از شفاخانه‌های پشاور تمدید کرد.

پیش از این قونسلگری افغانستان در پشاور گفت، دیپلومات‌های افغان روز دوشنبه از مقام‌های پاکستانی خواستند تا برای شربت گل اجازه بدهد تا روز چهارشنبه در شفاخانه بماند.

یک دیپلومات افغانستان در پاکستان در جریان صحبت با شربت گل

شربت گل چهل و سه ساله می‌شود که به مرض رزدی سیاه یا هیپتایتس سی مبتلا است، وی شوهر و یک دخترش را نیز در همین مرض از دست داده‌است.

حاجی شمشاد خان برادر شوهر شربت گل می‌گوید، وی و خانواده‌اش مسئولیت سرپرستی شربت گل و فرزندان او را به عهده داشتند.

اینکه شربت گل زندگی خود و فرزندانش را چگونه در مهاجرت سپری می‌کرد، شمشاد خان گفت:

"ماه دو صد دالر از طریق رحیم الله یوسفزی برای شربت گل فرستاده می‌شد و مصارف دیگر را خودم از دکان که دارم بدست می‌آوردم. مسئولیت سرپرستی شربت گل و فرزندان او را من و خانواده‌ام به عهده داشتیم. زندگی به هر گونه که بود سپری می‌شد بیشتر با همین دو صد دالر ضروریات زندگی را تلاش می‌کردیم فراهم کنیم."

شربت گل را چشم‌های سبز رنگش پس از آن به یک چهره معروف مبدل ساخت و چهره یک طفل پناهجو افغان را به جهان پیشکش کرد که عکس وی در یک شماره مجله نشنل جیوگرافیک در سال ۱۹۸۴ نشر شد.

ادارۀ تحقیقات فدرال پاکستان در بیست و ششم اکتوبر خانم شربت گل را به اتهام جعل اسناد بازداشت کرد.

شمشاد خان می‌گوید، شربت گل و شوهرش مانند بسیاری از مهاجرین دیگر بخاطر گُریز از آزار و اذیت پولیس پاکستان سال‌های بسیار پیش کارت هویت پاکستانی بدست آوردند، به گفته وی این کارت‌ها جعلی نه بلکه از سوی دفتر نادرا جایکه این کارت‌ها توزیع می‌شوند، گرفته شده بود.

بخاطر بازگشت شربت گل و خانواده‌اش، یک مراسم در افغانستان در نظر گرفته شده که در آن رئیس جمهور اشرف غنی شرکت خواهد کرد.

ارگ ریاست جمهوری می‌گوید، یک حویلی برای اقامت شربت گل و خانواده‌اش در کابل در نظر گرفته شده‌‌است.

اما شمشاد خان برادر شوهر شربت گل از بابت سرپرستی او و فرزندانش در کابل ابراز نگرانی کرده می‌گوید، اکنون که شربت گل یکبار دیگر توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده و مشهور شده‌است ممکن بدون داشتن سرپرست در افغانستان با مشکلات دچار شود.

وی گفت:

" زمانیکه در آنجا کسی با آنها نباشد باز هم مشکل خواهد بود، باید کسی باشد تا از آنها سرپرستی کند. در اوایل با ما یکجا بود اما پس از فوت برادرم در خانه در روبروی خانه ما زندگی می‌کرد، صبح و شام جویای احوال آنها می‌بودم. اکنون به کابل آنها تنها می‌باشند و حالا که شربت گل مشهور هم شده برایش مشکلات بیشتر خواهد بود."

زندانی شدن شربت گل از سوی پولیس پاکستان، رسانه‌یی شد و نه تنها در مطبوعات خارجی و داخلی بلکه در شبکه‌های اجتماعی نیز بگونه گسترده انتشار یافت.

رسانه‌یی شدن این موضوع پای سفارت افغانستان در اسلام آباد را در این قضیه کشاند و سفیر افغانستان در اسلام آباد با ارسال نامه از نواز شریف صدراعظم پاکستان خواست تا این چهره شناخته شدۀ افغانستان را آزاد سازد.

محکمه پشاور به روز جمعه گذشته اعلان کردن که شربت گل، پس از سپری کردن ۱۵ روز حبس و پرداخت یکصد و ده هزار کلدار از پاکستان رد مرز شود.