سپین غر: تأخیر در توزیع تذکره‎های برقی دلیل سیاسی دارد

شماری از نهادهای ناظرانتخابات و برخی اعضای ولسی جرگه تذکره‎های برقی را بخشی از اصلاحات انتخاباتی خوانده، خواستار توزیع آن اند.

به باور کارشناسان مسایل انتخابات، تذکره‎های برقی بخش از اصلاحات انتخابات است و توزیع این تذکره‎ها می‎تواند بیشتر بر شفاف برگزار شدن انتخابات اثر گذار باشد.

جانداد سپین غر رئیس نهادهای مدنی مرتبط به انتخابات به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت، تاخیر در توزیع تذکره‎های الکترونیکی دلیل سیاسی دارد و باید این مشکل حل شود.

سپین غر: تنها دلیل سیاسی بوده که این پروسه معطل شده‎است.

او افزود:

" تنها فکر می‎کنم دلیل سیاسی بوده که این پروسه معطل شده‎است. امیدوار هستیم این مشکل حل شود، اگر ما تذکره برقی داشته باشیم به آسانی می‎توانیم مراکز و دیتابیس‎های بسازیم تا هر رای دهنده در هر قریه و محل با دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات وصل شود تا در شناسایی آن مطمین باشیم تا که در جریان رای دهی از تقلب جلوگیری شود."

در همین حال سیمین بارکزی عضو ولسی جرگه افغانستان به این باور است که بدون توزیع تذکره برقی مشکل است تا اصلاحات انتخاباتی به میان بیاید.

بارکزی که به روز پنجشنبه با رادیو آزادی صحبت می‎کرد گفت، به عوض کردن افراد در کمیسیون‎های انتخاباتی اصلاحات اساسی به وجود نمیاید.

بارکزی: اصلاحات زمانی به وجود میاید که تذکره الکترونیکی به دست مردم باشد.

وی افزود:

"تذکره‎های برقی باید به دست مردم برسد، با عوض کردن افراد که احمد را بیار و محمود را ببر اصلاحات به وجود نمیاید، اصلاحات زمانی به وجود میاید که تذکره الکترونیکی به دست مردم باشد و هیچ کس نمی‎تواند تقلب کند."

شورای وزیران تحت ریاست رئیس اجرائیه نیز سال گذشته ۲۸ اسد همان سال را روز آغاز توزیع تذکره‎های برقی اعلان کرده بود، اما تا هنوز این روند به گونه عملی آغاز نشده‎است.

این در حالی است که رئیس جمهور به روز سه شنبه همین هفته در جریان معرفی اعضای جدید کمیسیون‎های انتخاباتی ابراز امیدواری کرد که به زودی مشکل صدور تذکره‎های برقی بر اساس قانون اساسی حل شود.

همایون محتاط رئیس عمومی توزیع تذکره‎های برقی به روز پنجشنبه به رادیو آزادی گفت که به زودی روند توزیع تذکره‎های برقی آغاز خواهد شد.

یک تذکره فعلی که به اندازه جیبی کوچک شده‌است.

به گفته آقای محتاط معاون دوم رئیس جمهور بالای حل برخی مشکلات حقوقی این روند کار می‎کند و با حل این مشکل روند توزیع تذکره‎های برقی آغاز می‎شود.

او افزود:

"دولت مصمم است که این پروسه به زودی آغاز شود، در آخرین جلسه شورای امنیت ملی رئیس جمهور به معاون دوم رئیس جمهور وظیفه سپرده تا مشکلاتی‎که در قبال این پروسه وجود دارد آن را حل بسازد تا این پروسه آغاز شود."

پیش از این نهادهای مرتبط به توزیع تذکره‎های برقی به شمول وزارت مخابرات و امور داخله خبر داده بودند که تمام آماده‎گی‎های تخنیکی برای توزیع تذکره‎های برقی گرفته شده‎است.

آقای محتاط می‎گوید، در قسمت تاخیر این روند مشکل سیاسی وجود ندارد و تنها مشکلات حقوقی موجود است که از سوی معاونیت دوم ریاست جمهوری حل خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا