آمار نقض حقوق بشر در شمال افغانستان افزایش یافته است

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که افزایش نا امنی‌ها در زون شمال کشور باعث افزایش آمار نقض حقوق بشر در ولایات شمال شده‌است.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان می‌گوید که آنان در جریان ۱۰ ماه گذشته بیش ۴۱۳ مورد نقض حقوق بشر را در این حوزه ثبت کرده‌اند.

به گفته آقای سامع، این موارد نقض حقوق بشر شامل خشونت‌های فیزیکی و غیر فیزیکی علیه اطفال و زنان در زون شمال است که نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته‌است.

سامع: موارد نقض حقوق بشر در زون شمال نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد افزایش یافته‌است.

سید محمد سامع در رابطه گفت:

" بیشتر موارد شکنجه، لت و کوب، توهین و تحقیر است، البته آمار مربوط به چهار ولایت بلخ، سمنگان، جوزجان و سرپل است که در پهلوی آن ما آمار از قتل، قتل‌های ناموسی، فرار از منزل، ازدواج‌های اجباری، ازدواج‌های زیر سن و محاکم صحرایی را در مجموع ثبت کرده‌ایم."

این مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر در زون شمال می‌گوید که تاکنون در جریان نا امنی‌های اخیر در ولایات بلخ، جوزجان، سرپل و سمنگان ۷۲ فرد ملکی به قتل رسیده و بیش از ۲۵۰ تن دیگر زخمی شده‌اند.

سید محمد سامع مسئول این کمیسیون می‌گوید که تداوم نا امنی‌ها در سرپل سبب شده‌است تا نهاد‌های حقوق بشری موفق به ثبت بیشتر از قضایای نقض حقوق بشر و خشونت علیه زنان و اطفال در این ولایت نشود.

به گفته سامع، در جریان سالروان شش محکمه صحرایی را که افراد در آن به گونۀ غیر قانونی مجازات شده‌اند، در سرپل به ثبت رسانده‌اند.

سید محمد سامع مسئول دفتر ساحوی کمیسیون حقوق بشر عوامل اساسی افزایش موارد نقض حقوق بشر را نا امنی، گسترش بیکاری در جامعه، معافیت مجرمین از مجازات و موجودیت فساد در نهاد‌های عدلی و قضایی خواند.

وی در ادامه گفت:

"یکی مسئله امنیت است که هر قدر امنیت خراب شود، به همان اندازه مسایل نقض حقوق بشری بیشتر می‌شود. دیگر اینکه فقر هر قدر بیشتر شود خشونت‌ها هم زیادتر می‌شود و همچنان عدم آگاهی از حقوق همدیگر در خانواده نیز باعث به وجود آمدن خشونت‌ها می‌شود."

قادر مصباح رئیس نهاد اجتماعی خط نو در زون شمال کشور می‌گوید که تنها تداوم نا امنی‌ها باعث گسترش خشونت علیه زنان و اطفال در شمال نبوده، بلکه برخورد پروژه‌یی با مسایل حقوق بشری از سوی موسسات و نهاد‌های مدافع از حقوق بشر نیز تأثیراتی بر افزایش آمار نقض حقوق بشر داشته است.

مصباح گفت:

" از حکومت افغانستان تا نهاد‌های مدنی و فعالانی که در عرصه‌های گوناگون کار می‌کنند، اینها همه پروژه‌یی برخورد می‌کنند. مفهوم این مسئله اینست که ما تاکنون باور پیدا نکردیم که تغییر ایجاد بکنیم در سطح زندگی شهروندان و بر عکس این موضوع باعث شده‌است که ما به خشونت‌ها شدت ببخشیم، زورگویی‌ها افزایش نماید، فقر و خشونت در جامعه بیداد کند."

افضل حدید رئیس شورای ولایتی بلخ حضور زورمندان را در رأس ادارات محلی یکی دیگر از عوامل اساسی افزایش موارد نقض حقوق بشر و خشونت علیه زنان، اطفال و مردان در اجتماع عنوان کرد.

به باور آقای حدید، هنوز هم زورمندان در نقاط مختلف کشور محابس شخصی داشته و بر مردم ظلم و ستم می‌کنند.

وی می‌گوید:

" هنوز هم زندان‌های شخصی دارند، انسان‌ها را مورد لت و کوب قرار می‌دهند و توهین می‌کنند، دشنام می‌دهند. هنوز این مسئله در کشور ما وجود دارد. بیاید اگر این صدا را شما بلند نمی‌کنید ما می‌گویم در دیار خود می‌گویم که در همسایه گی‌های خود می‌گویم کسی که در عالی ترین جایگاه کار می‎کند، افراد را اذیت می‌کند لت و کوب می‌کند و کسی هم نیست که بپرسد."

با این حال مسئولان در ریاست امور زنان ولایت بلخ می‌گویند، در حالی شاهد فرا رسیدن دهم دسمبر یا روز جهانی حقوق بشر هستند که در بیش از ۹ ماه سال روان به تعداد بیش از ۳۴۰ مورد خشونت علیه زنان در این ریاست به ثبت رسیده که نسبت به سال گذشته ۱۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

شهلا حدید رئیس امور زنان بلخ به رادیو آزادی گفت:

" در حدود ۳۴۵ قضیه خشونت علیه زنان را در ریاست امور زنان با خود ثبت و راجستر کردیم که موارد مختلف قضایا شامل است که ۱۷۵ مورد حقوقی و متباقی قضایای خشونت فیزیکی هستند که به نهاد‌های عدلی و قضایی جهت بررسی دوسیه‌ها سپرده شده‌است."

در حالی مسئولان کمیسیون حقوق بشر افزایش نا امنی در شمال کشور را عامل اساسی بلند رفتن آمار نقض حقوق بشر می‌دانند که هم اکنون هزاران تن در اثر ادامه جنگ در کندوز، بغلان، سرپل، فاریاب و جوزجان به بلخ بیجا شده و در هوای سرد زمستان زیر خیمه‌ها شب و روز شانرا می‌گذرانند.

مجیب الرحمن حبیب زی