حدود ۲۵۰ بانوی افغان جهت بررسی قضایای زنان به ولایات دور دست فرستاده می‌شوند

جنبۀ تزئینی دارد، آرشیف

لوی سارنوالی افغانستان به حمایت مالی بنیاد آسیا نزدیک به ۲۵۰ بانوی فارغ‌التحصیل پوهنزی‎های حقوق و شرعیات برای رسیده‎گی به قضایای زنان به ولایات دور دست کشور می‎فرستد.

این بانوان در چوکات یک برنامه کار آموزی به کارهای عملی می‎پردازند.

معاون لوی سارنوالی افغانستان می گوید که متعهد اند که حضور زنان در ادارات سارنوالی بیشتر شود.

به همین منظور لوی سارنوالی افغانستان تفاهمنامه جهت کار آموزی فارغان اناث از شرعیات و حقوق با بنیاد آسیا روز سه شنبه به امضا رساند.

وحید الدین ارغون معاون لوی سارنوالی افغانستان می‎گوید در این دوره آموزشی ۲۴۲ بانو از ۳۴ ولایت کشور به کارهای عملی در ولایات دور دست به کار خواهند پرداخت.

حضور کمرنگ زنان در سارنوالی‌ها مانع جدی بر سر ثبت قضایای خشونت علیه زنان خوانده می‌شود.

او افزود:

"رهبری لوی سارنوالی متعهد است که تساوی جندر در ساختارهای اداری این اداره رعایت شود، خوشبختانه پس از آغاز روند استخدام تا اکنون در ۱۸ ولایت زمینه استخدام برای بانوان را فراهم کردیم."

حضور کمرنگ زنان در سارنوالی‌ها مانع جدی بر سر ثبت قضایای خشونت علیه زنان خوانده می‌شود.

نهادهای مدافع زنان همواره گفته‌اند زنانی که مورد خشونت قرار می‌گیرند به دلیل نبود سارنوالان زن جرات نمی‌کنند قضایای شان را رسمی کنند زیرا بیان آن با یک مرد، دشوار و در برخی موارد ناممکن است.

اما لوی سارنوالی افغانستان تاکید دارد که حضور زنان نسبت به گذشته در ادارات سارنوالی افزایش یافته‎است.

این درحالیست که پیش از این اداره لوی سارنوالی یک معاونیت ویژه را به منظور مبارزه موثر با خشونت علیه زنان ایجاد کرده‎است.

فعالان: حضور کم رنگ زنان در سارنوالی‎ها عامل عمده عدم دسترسی زنان به محاکم است.

از سوی هم عبدالله احمدزی رئیس بنیاد آسیا می‎گوید که این یک پروژه یک ساله است و به کمک مالی اداره انکشاف بین المللی ایالات متحده امریکا تمویل می‎شود.

او افزود:

"در طول شش ماه دوره کار آموزی، در قسمت بلند بردن ظرفیت و آگاهی بانوان از امتحانات ورودی به سارنوالی، تلاش بیشتر می‎شود."

این درحالیست که حمیرا مسکین یکی از فعالان حقوق زن می‎گوید که حضور کم رنگ زنان در سارنوالی‎ها عامل عمده عدم دسترسی زنان به محاکم و به تعویق افتادن بررسی دوسیه‎های خشونت علیه آن‎ها و همچنان از عملی نشدن قانون منع خشونت علیه زنان می‎باشد.

گزارش: نورالله شایان