وکلا: نهادهای امنیتی نتوانسته‌اند از حملات مشابه مخالفین جلوگیری کنند

در این اواخر حملات انفجاری و انتحاری مشابه در کابل و شماری از ولایات افزایش یافته و باعث نگرانی شماری از اعضای ولسی جرگه شده‎است.

شماری از اعضای این جرگه از نهادهای کشفی و استخباراتی انتقاد کرده می‎گویند، این نهادها نتوانسته‎اند از حملات مشابه مخالفان مسلح دولت در شهرها جلوگیری کنند.

این اعضای ولسی جرگه می‎گویند، نبود هماهنگی میان نیروهای امنیتی سبب شده تا مخالفان مسلح دولت در هدف قرار دادن اهداف‌شان کامیاب شوند.

تلفات حمله اخیر در مقابل وزارت دفاع

سیمین بارکزی یکی از اعضای کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه روز یک شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"دشمن افغانستان قوی شده می‎رود و ناهماهنگی میان نیروهای امنیتی مثلاً اردوی ملی با پولیس ملی، امنیت ملی با اردوی ملی و این ناهماهنگی که وجود دارد نمی‎توانند واقعاً حمله دشمن را به موقع خنثی بسازند و این باعث می‎شود که ما متأسفانه هموطنان خود را از دست بدهیم."

این اظهارات در حالی صورت می‎گیرد که مخالفان مسلح دولت در این اواخر حملات‌شان را افزایش داده‎اند و برخی این حملات بالای اهداف مشابه و بگونه مشابه انجام می‎شود.

روز سه شنبه هفته گذشته باشنده‌گان کابل، هلمند و کندهار شاهد حملات انتحاری و انفجاری بودند که بر اساس معلومات مقام‎های افغان در این رویدادها حدود پنجاه تن کشته و بالا تر از صد تن دیگر زخمی شدند.

در میان این رویدادها، انفجار در مهمانخانه ولایت کندهار بی‌سابقه بود که در آن دیپلومات‎های امارات متحده عربی و شماری از مقام‎های افغان را هدف قرار دادند.

حملات انتحاری پی در پی در مقابل یکی از نهادهای مربوط به شورای ملی در شهر کابل صورت گرفت که در آن به گفته مسئولان امنیتی ۳۸ تن به شمول مردم عام و کارمندان شورای ملی کشته و ۹۷ تن دیگر زخم برداشتند.

پیش از این هم حملات مشابه در مقابل وزارت دفاع ملی و حوزه دوم امنیتی پولیس به وقوع پیوست که در اول یک انفجار صورت گرفت و پس از تجمع مسئولان امنیتی حمله کننده انتحاری با لباس نظامی مواد جاسازی شده در بدنش را در میان نیروهای امنیتی منفجر ساخت.

در این رویداد به شمول شماری از مسئولان امنیتی تعدادی افراد ملکی نیز کشته و زخمی شدند.

در سال‎های گذشته هم نیروهای امنیتی به گونه‎های مختلف هدف حمله قرار گرفته‎اند که در آن به افراد ملکی هم آسیب رسیده‎است.

حالا پرسش اینجاست که چرا نیروهای امنیتی تا حال نتوانسته‎اند از حمله‎های مشابه جلوگیری کنند.

شماری از کارشناسان نظامی به برخی عوامل درین مورد اشاره می‎کنند.

عتیق‌الله امرخیل یکی از این کارشناسان ضعیفی و ناهماهنگی در ارگان‎های امنیتی را از عوامل می‎داند که باعث افزایش حملات مشابه در کشور شده‎است.

امرخیل: نیروهای امنیتی بدون این‎که نظم را مراعات کنند وارد ساحه می‎شوند.

او افزود:

"در این اواخر در شهر کابل حملات مشابه صورت گرفته و نیروهای امنیتی بدون این‎که نظم را مراعات کنند وارد ساحه می‎شوند که این کار نشان دهنده این است که در بخش امنیتی یک رهبری درست نداریم و برای جلوگیری از چنین حملات یک پلان منظم وجود ندارد."

کارشناسان نظامی همچنان می‎گویند، مقرری‎ها بر اساس روابط در نهادهای امنیتی یکی دیگر از عوامل عملی نشدن قوانین در نهادهای امنیتی و نفوذ مخالفان مسلح دولت در میان نیروهای امنیتی است.

اما وزارت امور داخله افغانستان می‎گوید، نیروهای امنیتی هماهنگی خوبی دارند و توانسته اند تا بر اساس یک پلان منظم از بسیاری حملات مخالفان مسلح دولت جلوگیری کنند و این نیروها درین بخش از تمام امکانات خود کار خواهند گرفت.

صدیقی: تلاش‎های نیروهای امنیتی افغان به مراتب بیشتر است.

صدیق صدیقی سخنگوی این وزارت روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

"تلاش‎های نیروهای امنیتی افغان به مراتب بیشتر است نسبت به این‌که تصور می‎شود دشمن تلاش دارد، به ده‎ها حمله دشمن روزانه خنثی می‎شود و از حمله‎ها جلوگیری صورت می‎گیرد و در هر بیست و چهار ساعت بیش از پنج تا هشت حلقه ماین که توسط طالبان جابجا می‎شود از سوی نیروهای ما خنثی می‎شود، یعنی تمام نیروها در تمام جاهای که هستند متوجه وضعیت هستند."

آقای صدیقی از مردم می‎خواهد تا برای جلوگیری از حمله‎های مخالفان مسلح دولت با نیروهای افغان همکاری کنند.

اما عتیق‌الله امرخیل کارشناس مسایل نظامی می‎گوید، تا زمانیکه برای جلوگیری از حملات مشابه مخالفان مسلح دولت یک پلان منظم تهیه نشود، جلوگیری از تکرار چنین حملات کار دشواری خواهد بود.

گزارش: نصرت پارسا