عبدالله: پرتاب بمب در اچین مسئولین قتل غیر نظامیان را هدف قرار داد

رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان پرتاب بمب غیر هسته‌ای نیرو‌های ایالات متحده امریکا بالای مخفیگاه‌های داعشیان در اچین ننگرهار را یک اقدام بجا خوانده می‌گوید کسانیکه مسئول کشتار غیر نظامیان بوده هدف قرار گرفته اند.

عبدالله عبدالله روز دوشنبه در نشست شورای وزیران گفت، حکومت عزم و اراده راسخ برای سرکوب داعشیان دارد.

عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت افغانستان

وی گفت:

"بزرگترین پایگاه داعشیان در شرق افغانستان هدف حمله قرار گرفت و کسانیکه مسئول قتل غیر نظامیان در ننگرهار و کابل بودند مورد آماج قرار گرفتند که یک اقدام بجا بوده‌است."

پس از حمله بمبی اخیر در اچین «اچ. آر» مک‌مستر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور امریکا از کابل بازدید کرد.

آقای مستر در صحبت با برخی رسانه‌ها در توضیح به پرتاب این بمب به کارنامه‌های داعش در افغانستان اشاره کرد و گفت که امریکا وجود چنین گروه‌ها را تحمل نخواهد کرد.

وی همچنان گفته‌است آن طالبانی که به روند صلح نمی‌پیوندند در میدان‌های جنگ شکست خواهند خورد.

وزارت صحت عامه افغانستان اعلام کرد که بررسی‌های نخستین این نهاد نشان می‌دهند که پرتاب این بمب به سلامت باشنده‌گان این ولسوالی آسیبی نرسانیده‌است.

اردوی امریکا روز پنجشنبه گذشته از بزرگترین بمب غیر هسته‌ای خود که مادر همۀ بمب‌ها نامیده می‌شود، مخفیگاه داعشیان در اچین ننگرهار را هدف قرار داد که در نتیجه ۱۰۰ عضو داعشی کشته شدند.

وزارت دفاع افغانستان نیز گفت که این آغاز عملیات بر ضد داعش است و پایگاه‌های دیگر که ممکن داشته باشند، مورد هدف قرار خواهد گرفت.

پرتاب این بمب مورد استقبال حکومت افغانستان، برخی اعضای شورای ملی، باشنده‌گان اچین و برخی مقامات افغان قرار گرفته‌است.

از سوی هم زلمی وردک کارشناس نظامی به رادیو آزادی گفت که باید لانه‌های تمامی دهشت‌افگنان از سوی قوای مسلح افغان و متحدان‌شان از بین برده شود.

وی افزود:

"جاییکه لانه دارند باید هدف قرار بگیرند چون وسعت پیدا کرده و مشکل دیگر را خلق خواهند کرد اما بحث مهم اینست تا ریشه آن‌ها باید خشکانیده شود."

وی تأکید دارد که باید سرچشمه دهشت‌افگنی خشک شود.

به‌گفته وی، اگر در برابر تروریزم مقابله صادقانه و عملی صورت نگیرد نه‌تنها افغانستان بلکه منطقه و جهان را تهدید خواهد کرد.

گزارش: نورالله شایان