احمدزی: با هیئت پاکستان جهت رفع مشکلات بطور واضح صحبت خواهیم کرد

ولسی جرگه افغانستان می‌گوید که در تیره بودن روابط میان افغانستان و پاکستان بیشترین ضرر به مردم عام هر دو کشور می‌رسد و به همین دلیل گفتگو میان نماینده‌های این کشور یک امر مهم است.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم این جرگه روز شنبه به رادیو آزادی گفت که قرار است تا در این رابطه رئیس و نماینده‌های احزاب مختلف پارلمان پاکستان به تاریخ ۲۹ ماه روان میلادی به کابل بیایند.

وی افزود که نیاز است تا برای بهبود روابط میان دو کشور نماینده‌های پارلمان پاکستان بالای حکومت‌شان فشار وارد کنند.

محمد نذیر احمدزی معاون دوم ولسی جرگۀ افغانستان

وی افزود:

"اکنون ما حرف‌های روشن می‌خواهیم چون این‌ها از مردم نمایندگی می‌کنند نماینده‌های مردم در ولسی جرگه و مشرانو جرگه با آنان واضح صحبت خواهند کرد که چطور می‌توانیم این مشکل را حل کنیم پس از روابط سرد ما با پاکستان این نخستین بار است که یک تیم از آن کشور می‌آید و ما با آنان صحبت خواهیم داشت. همیشه برای ما از سوی همسایه‌ها مشکل ایجاد شده‌است ما به کسی مشکل نساخته ایم."

آقای احمدزی گفت که به تعقیب سفر هیئت پارلمان پاکستان به کابل، هیئتی از شورای ملی افغانستان نیز به آن کشور سفر خواهد داشت تا مشکلات موجود بگونه درست آن شریک و تعقیب شود.

روند سفر میان هیئت‌های پارلمانی افغانستان و پاکستان در حالی آغاز می‌شود که هفته قبل حضرت عمر زاخیلوال سفیر افغانستان در آن کشور گفته است که در سال جاری روابط میان هر دو کشور از حالت سرد بیرون خواهد شد.

به اساس برخی گزارش‌ها، هر چند که در اوایل حکومت وحدت ملی با پاکستان دست دوستی دراز کرد اما پاکستان به دلیل عمل نکردن به تعهداتش سبب سرد شدن روابط میان دو کشور شد.

هفته گذشته جنرال مک مستر، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در جریان دیدارش از افغانستان خطاب به جنرال‌ها و سیاستمداران پاکستانی گفت که از راه دپلوماسی اهداف‌شان را در افغانستان دنبال کنند، نه از راه حمایت از گروه‌های نیابی تروریستی.

به باور حکمت الله حکمت آگاه مسایل سیاسی، این نظر مقامات امریکایی نشان می‌دهد که آن‌کشور نیز از بازی دوگانه پاکستان در افغانستان نگران است و ممکن امریکا با افزایش فشار بر پاکستان از آن کشور بخواهد تا روابط‌ اش با افغانستان را بهبود بخشد.

اما سؤال اینجاست که آیا سفر هیئت‌های پارلمانی و فشار‌های امریکا بر پاکستان، این‌کشور را وادار به همکاری صادقانه با افغانستان خواهد ساخت؟

حمید عزیزی یکی از آگاهان امور بین‌الملل می‌گوید که این گونه سفر‌ها نمایشی و اظهارات مقامات امریکایی نیز جنبه تبلیغی دارد که نمی‌تواند مانع اهداف پاکستان در افغانستان شود.

وی افزود:

"ما در سال‌های گذشته مشاهده کرده ایم که پاکستان هیچ وقت با افغانستان صادقانه برخورد نکرده‌است پاکستان اولین کشور بود که خواستار نیروهای خارجی در افغانستان شد در حال حاضر هم این‌کشور با بازی چند جانبه وقت کشی می‌کند و فشار‌های را بر دولت افغانستان بیشتر می‌سازد."

آقای عزیز با در نظر داشت بی‌نتیجه بودن سفر‌های مقامات بلند پایه افغانستان و پاکستان برای حل مشکلات میان دو کشور می‌گوید فکر نمی‌شود که دیدار‌های هیئت‌های پارلمان هر دو کشور بتواند مفید تمام شود.

اما هیئت اداری ولسی جرگه می‌گوید علاقمندی برای بهبود روابط میان افغانستان و پاکستان وجود دارد اما تأکید دارد که این امر بیشتر وابسته به تعهدات و کارکرد‌های پاکستان می‌باشد.