سعیدی: مرکز قلعۀزال و ۳۰ قریه آن از وجود طالبان پاکسازی شدند

مسئولان محلی ولسوالی قلعۀ‌زال کندز می‌گویند که نیروهای مشترک افغان طی عملیات تصفیوی توانستند بازار آق‌تپه مرکز ولسوالی قلعۀ‌زال و ۳۰ قریۀ مربوط آن را از وجود طالبان مسلح پاکسازی کنند.

محبوب‌الله سعیدی ولسوال قلعۀ‌زال امروز به رادیو آزادی گفت که طالبان مسلح تمامی تأسیسات عام‌المنفعه و دولتی را در مرکز این ولسوالی حریق و تخریب نموده‌اند.

محبوب الله سعیدی ولسوال قلعۀ‌زال

وی گفت:

"در جریان این عملیات بازار و ۳۰ قریه مربوط آق‌تپه از وجود طالبان پاک‌سازی شدند و در این جنگ به افراد ملکی هم خساره وارد شده و عملیات هنوز هم در منطقه جریان دارد."

بر اساس گفته‌های سعیدی، خانواده‌های که در اثر جنگ بی‌جا شده بودند، هم‌اکنون در حال برگشت به مناطق‌شان هستند.

با این همه محمد صفر اکبری آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز می‌گوید که آنان به‌خاطر تأمین امنیت بهتر، در ساحات آسیب‌پذیر این ولسوالی پوسته‌های امنیتی افراز می‌کنند.

محمد صَفَر اکبری آمر امنیت قوماندانی امنیه کندز

وی افزود:

"در نتیجه این عملیات ما ۳۰ قریه را از وجود طالبان مسلح پاک‌سازی نمودیم و در این عملیات ۶ تن از طالبان مسلح کشته و ۷ تن‌شان زخمی شده‌اند و عملیات هنوز هم در منطقه جریان دارد."

اما آقای اکبری در مورد کشته و زخمی شدن افراد ملکی و نیروهای دولتی چیزی نگفت.

از سوی دیگر باشنده‌گان آق‌تپه مرکز ولسوالی قلعۀ‌زال خیلی خُرسند هستند که نیروهای دولتی مرکز این ولسوالی را از وجود طالبان مسلح تصفیه کرده‌اند.

یک‌تنِ از باشنده‌گان منطقه آق‌تپه، مرکز ولسوالی قلعۀ‌زال به رادیوآزادی چنین گفت:

"جنگ بود مردم آواره شده بودند، حالی خوش هستیم که دولت منطقه ما را از طالبان تصفیه کرد و حالا مردم به سوی خانه‌های‌شان در حال برگشت هستند."

ولسوالی قلعۀ‌زال به سمت شمال‌غرب مرکز کندز موقعیت داشته و این ولسوالی به دو بخش عمده یعنی قلعۀ‌زال و آق‌تپه تقسیم شده‌ و دریای بغلان و کندز این دو منطقه را از هم جدا ساخته است، هم‌اکنون منطقه آق‌تپه که مرکز ولسوالی است در تسلط دولت قرار دارد، اما منطقه‌ای قلعۀ‌زال بیش از دو سال می‌شود که در زیر اداره مخالفان مسلح حکومت می‌باشد.

این ولسوالی با ولایت بلخ و ولسوالی‌های چهاردره و امام صاحب کندز سرحد داشته و افزون بر آن به طول ۱۶۰ کیلومتر با کشور تاجکستان نیز سرحد دارد.

طالبان مسلح تا هنوز در این مورد چیزی نگفته اند.

گزارش: اجمل آرین