الکوزی: برای شرکت‌های استخراج معادن کوچک سهولت‎های فنی فراهم شوند

اتاق تجارت و صنایع و مسئولین شرکت‌های استخراج معادن کوچک از وزارت معادن و پترولیم می‎خواهند تا برای آنان، سهولت‎های فنی و مسلکی را فراهم کند.

این اظهارات روز دو شنبه در نشست مشورتی میان مسئولان اتاق تجارت و صنایع و وزارت معادن و پترولیم مطرح شد.

ساده سازی پروسه تدارکات استخراج معادن، آوردن تغییرات در قانون معادن، راجستر کردن شرکت‎های استخراج معادن، دادن زمین برای فابریکات، تامین انرژی برق، حمایت و تامین امنیت سکتور خصوصی از جمله پیشنهادهای اند که نمایندگان سکتور خصوصی روز دو شنبه درین نشست به مقام‎ها مطرح شدند.

خان جان الکوزی معاون اتاق تجارت و صنایع می‎گوید، حکومت برای شرکت‌های استخراج معادن کوچک پلان عملی ندارد و این سبب شده‎است که از سال‎ها به این سو، معادن به شکل غیر قانونی استخراج شده و به بیرون از کشور قاچاق می‎شوند.

وی ابراز امیدواری کرد که حکومت در بخش استخراج معادن کوچک، برای سکتور خصوصی سهولت‎های لازم را فراهم کند.

الکوزی: برای تولیدات و صنعت ما اولویت‎ها مشخص نشده‎اند.

الکوزی افزود:

"برای تولیدات و صنعت ما اولویت‎ها مشخص نشده‎اند، برخی شرکت‌های ما به همین دلیل از کار باز مانده‎اند، مواد خام در افغانستان نیست و مواد پخته ما باید از محصول معاف شود، در واردات از کشورهای خارجی باید تعرفه بلند برود و برای ما باید زمین و برق فراهم شود."

مسئولان شرکت‌های استخراج معادن کوچک در این نشست گفتند که حکومت قرار داد معادن را باید با شرکت‎های عقد کند که امکانات لازم مالی و تخنیکی داشته باشند.

به گفته سرمایه گذارانی که در این نشست مشورتی حضور داشتند، لازم نیست که قرار دادهای معادن کوچک مانند قرار دادهای بزرگ از پروسه کمیسیون تدارکات، شورای عالی اقتصادی و کمیته اقتصادی کابینه بگذرد.

به باور آنان، این پروسه باید به قراردادهای کوچک سهل شود.

بر اساس معلومات مقام‎های افغان، قرادهای استخراج تیل و گاز شمال و مس عینک لوگر با آن‎که با برخی کشورهای خارجی عقد شده اما به گفته مقام‎ها نتیجه لازم در پی نداشته‎است.

رئیس جمهور غنی حکم کرده تا زمان بوجود آمدن شرایط مناسب عقد قرار داده‎های بزرگ معادن به تاخیر بی‎افتد.

شبکه مبارزه با فساد اداری افغانستان می‎گوید که در قراردادهای استخراج معادن کشور فساد گسترده موجود است.

یکی از معادن ذغال سنگ افغانستان

از سوی هم نرگس نهان سرپرست وزارت معادن و پترولیم در این نشست گفت که استخراج معادن کوچک برای رشد اقتصادی مردم و کشور ضروری است و تعهد سپرد که مشکلات موجود فراه سکتور خصوصی در این زمینه را حل خواهد کرد.

او افزود:

"در بخش زیربنا و انکشاف اقتصادی تعهد حکومت واضح است، تعدیلات قانون معادن آغاز شده، ما یک میکانیزم تهیه می‎کنیم تا قرار دادها به اداره تدارکات ملی فرستاده نشود، همچنان از تمامی شرکت‎های که در بخش معادن کار می‎کنند می‎خواهیم تا خود شان را راجستر کنند."

شماری از کارشناسان اقتصادی می‎گویند که برای استخارج معادن امنیت یک نیاز جدی است.

محمد امین فرهنگ گفت:

"دولت باید در این بخش گام‎های بردارد، تا ملی صاحب دارایی‎های عامه باشند، اکنون از معادن کوچک تروریستان فایده می‎گیرند اما دولت بی پرواست و عامل نا امنی است."

بر اساس معلومات وزارت معادن و پترولیم، تا اکنون در بخش سکتور استخراج معادن یک میلیارد دالر سرمایه گزاری شده که کافی نیست.

یو ایس جی ایس یا اداره زمین شناسی امریکا گفته‎است ذخایر طبیعی افغانستان حدود یک تریلیون دالر ارزش دارند.

آقای فرهنگ می‎گوید که اگر امنیت در افغانستان تامین شود کمپنی‎های بزرگ جهان آماده سرمایه گذاری در بخش معادن افغانستان خواهند بود.

نورالله شایان