خواست شورای حراست و ثبات افغانستان از تظاهر کننده‌گان کابل

شورای حراست و ثبات افغانستان در نشستی با برخی رهبران سیاسی و جهادی از تظاهر کننده‌گان کابل خواسته‎است، نگذارند دشمن از فرصت و احساسات جوانان، استفاده کند.

مسعود ترشتوال سخنگوی این شورا روز سه شنبه به رادیو آزادی گفت، در نشستی که روز دوشنبه با رئیس جمهور پیشین و برخی چهره‎های سیاسی دیگر صورت گرفت، از حکومت نیز خواسته شد تا از اقدامات فرا قانونی در برابر تظاهر کننده‌گان دست بکشد.

ترشتوال گفت، در این نشست که روز گذشته صورت گرفت، به‌شمول سران این شورا، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، حضرت صبغت‌الله مجددی از چهره‎های جهادی و برخی دیگر از چهره‎های سیاسی حضور داشتند و در آن تأکید شد که باید اعتراض کننده‌گان و دیگر مردم افغانستان دست به دست هم دهند و در برابر حرکات دشمن، قرار گیرند.

ترشتوال: فرصت را به دشمن در کمین نشسته مساعد نکنیم.

او افزود:

"این‎ها در چهارچوب قانون حق اعتراض دارند و شهروندان مسئول هستند، ولی مشترکاً دست به دست هم دهیم و فرصت را به دشمن در کمین نشسته مساعد نکنیم، دشمن قوی‌تر از حکومت ظاهر شده، بنا برین خدا ناخواسته از احاساسات نیک فرزندان افغانستان، دشمنان داخلی و خارجی استفاده نکنند."

به‌گفته سخنگوی این شورا، در این نشست همچنان از حکومت خواسته شد تا از اقدامات فرا قانونی مانند فیر بر تظاهر کننده‌گان دست بردارد.

شورای حراست و ثبات افغانستان را برخی چهره‎های پر نفوذ سیاسی و جهادی به‌شمول عبدالرب رسول سیاف رهبر پیشین جهادی، محمد یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین و شماری از شخصیت‎های دیگر، رهبری می‎کنند.

اظهارات این شورا در باره خشونت‎های اخیر در حالی صورت می‎گیرد که از روز جمعه به این‌سو شماری از باشنده‎های کابل در واکنش به حمله بمی روز چهار شنبه گذشته، دست به تظاهرات زده‎اند.

تحصن شماری از کابلیان

در روز اول این تظاهرات، میان تظاهر کننده‌گان و نیروهای امنیتی درگیری صورت گرفت و در آن شماری از تظاهر کننده‌گان کشته و زخمی شدند.

در همین حال ارگ ریاست جمهوری افغانستان بر بررسی خشونت‎های به میان آمده در جریان تظاهرات روز جمعه تأکید کرده و نقش جریان‎های سیاسی را در فروکش کردن خشونت‎ها مؤثر می‎خواند.

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی رئیس جمهور روز سه شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

"ما از تمام اقدامات احزاب سیاسی که در این عرصه و در حالات حساس افغانستان کار می‎کنند تا مردم را به یک بسیج مثبت تشویق کنند، استقبال می‎کنیم، ما مطئن هستیم که این کارها نتایج مثبت خواهد داشت."

شورای حراست و ثبات افغانستان همچنان اعلام کرده‎است که مردم افغانستان نیز دست به دست هم داده و برای تقویت وحدت و یکپارچگی تلاش کنند.

به‌گفته سخنگوی این شورا، حکومت نیز باید تلاش کند تا اجماع ملی بزرگ به میان آید و به سیاست‎های حذف و تبعید باید پایان داده شود.

گزارش: نصرت پارسا