لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۹

ارگ: گروه مهاجمان بازداشت شدۀ طالبان قصد حمله بر نشست "پروسه کابل" را داشتند


آرشیف
آرشیف

حکومت افغانستان می‌گوید، تروریست مشکوک که به اتهام حمله ناکام در جریان مراسم به خاک‌سپاری پسر معاون اول مشرانو جرگه دستگیر شده‌است، به هدف تخریب کنفرانس بین‌المللی "پروسۀ کابل" فرستاده شده بود.

ریاست امنیت ملی افغانستان دیروز از دستگیری یک فرد انتحاری در مراسم جنازه پسر محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه خبر داده گفت، در نتیجه تحقیقات از این فرد ۱۲ تن دیگر را نیز بازداشت کرده‌اند.

حکومت و ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان تا کنون در مورد هویت این افراد جزئیات بیشتر نداده‌است.

نجیب‌الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت، فرد دستگیر شده که اکنون ‍۱۲ همدست دیگر وی نیز بازداشت شده‌اند، برای حمله بر جریان کنفرانس پروسه کابل فرستاده شده بود.

نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
نجیب الله آزاد معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

وی گفت:

"فعلاً هم تحقیقات جریان دارد. امنیت ملی تا حال توانسته است معلومات به دست بیاورد که این‌ها از کویته آمده بودند تا در افغانستان باالخصوص پروسه کابل را از بین ببرند و در مرکز کشور حملاتی را انجام دهند، اما این‌ها یک چانس دیگر یافتند که بعد از حملات تروریستی شبکه حقانی مظاهره شد و بعداً شما شاهد هستید که پسر ایزدیار صاحب شهید شد که آن‌ها خواستند حملات خود را در آن‌جا انجام بدهند."

در جریان مراسم به خاک‌سپاری سالم ایزدیار پسر محمد علم ایزدیار معاون اول مشرانو جرگه به روز شنبه، هفت تن کشته شدند و شمار زیاد زخم برداشتند.

سالم ایزدیار در جریان درگیری‌های تظاهرات روز جمعه کشته شد.

معترضین خواهان استعفای رئیس جمهور و رئیس اجرائیه بودند.

عکس از جریان تظاهرات روز جمعه گذشته در کابل
عکس از جریان تظاهرات روز جمعه گذشته در کابل

خیمه‌های تحصن اعتراض کننده‌گان پابرجاست، ولی به‌گفته معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان، اعتراض کننده‌گان تا حال نتوانسته‌اند نماینده‌گان شان را برای مذاکره با حکومت برگزینند.

آقای آزاد افزود:

"این‌ها تا حال با خواست‌های مشخص خود به روی یک کاغذ نیامده‌اند و نه کسی را معرفی کرده‌اند که بتواند از آن‌ها نمایندگی کند. رئیس صاحب جمهور دیروز از آن‌ها خواست و هم حکومت امروز از آن‌ها خواست، هرچه زودتر نماینده‌های خود را معرفی کنند و خواست‌های مشخص خود را از طریق همین نماینده‌ها با ما شریک بسازند و بعداً روی آن بحث خواهیم کرد."

اعتراضات علیه حکومت در حالی ادامه دارند که قرار است کابل فردا جلسۀ مسمی به "پروسه کابل" را میزبانی کند.

مقامات این جلسه را که در وقت حساس دایر می‌شود خیلی مهم می‌دانند.

ارگ ریاست جمهوری در یک اعلامیه گفته‌است، در جلسه شورای امنیت ملی که دیروز تحت ریاست رئیس جمهور غنی دایر شده بود، روی تدابیر امنیتی همین کنفرانس صحبت شد.

XS
SM
MD
LG