داستان جوانی‌که بعد از برگشت دادنش از سویدن به افغانستان، کشته شد

سویدن به تاریخ ۳۰م ماه می ۲۰ پناهجوی افغان را که تقاضای پناهنده‎گی شان رد شده بود، دوباره به افغانستان فرستاد.

کمتر از یک هفته بعد از آن یعنی به تاریخ سوم ماه جون، یکی از همین نوجوانان برگشته از سویدن در انفجاری کشته شد که در مراسم به خاک سپاری پسر معاون ولسی جرگه رخ داد.

مقامات سویدنی گفته‎اند این نوجوان به سبب آن قبول نشد که قضیه اش ابهام داشت و او سال‎های زیادی را در ایران گذشتانده بود.

مقامات همچنان سن این مرد را نزده سال خوانده‎اند در حالی‎که خودش گفته بود ۱۷ ساله است.

با وجود آنکه به نظر می‎رسد مقامات سویدن در مورد امنیت این نوجوان در افغانستان چیزی کرده نمی‎توانستند ولی به گفته مقامات اخراج وی از سویدن صد در صد بود.

به نوشته هیومن رایتس واچ کشورهای اروپایی مکرراً تقاضای پناهنده‎گی پناهجویان افغان را رد کرده‎اند، آن‎ها نمی‎دانند که شماری از این افراد از نا امنی‎های نقاط دیگر افغانستان فرار کرده‎اند، و در بدل آن‎ها را به کابل که آن را نسبتاً امن تلقی می‎کنند می‎فرستند.

شماری زیاد از این پناهجویان رد شده در اروپا، با وجودی‎که از نقاط دیگر افغانستان آمده‎اند به کابل فرستاده می‎شوند که این اقدام به شمار ۱،۵ میلیون بیجا شدهء داخلی قبلاً موجود در افغانستان می‎افزاید.

پناهجویان در راه اروپا

هیومن رایتس واچ می‎گوید، این نظر که گویا کابل محل امن برای افغان‎هاست، عواقب جدی دارد.

پذیرش مهاجرین افغان در ۵ کشور اروپایی به شمول سویدن کاهش قابل ملاحظه یافته‎است.

در همهء این پنج کشور کمک‎های مالی به پناهجویان از ۸۰ در صد در دو ربع اول سال ۲۰۱۵ به حدود ۴۵ در صد در دو ربع اول ۲۰۱۷ کاهش یافته‎است.

هیومن رایتس واچ می‎نویسد دو روز بعد از انفجار در نزدیکی سفارت جرمنی در کابل حکومت در برلین در یک اقدام مناسب، اخراج مهاجرین افغان به کابل را به تعلیق انداخت، کشورهای دیگر اروپایی هم باید این کار را کنند.