لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۳

پناهجویان معتاد افغان در سویدن مانند کابل در زیر یک پل بسر می‌برند


آرشیف
آرشیف

قُطی‌های خالی بیر، توته‌های کاغذ المونیوم و پاره‌های کثیف روزنامه‌ها روی زمین پارکنگ را پوشانیده‌است که در آن افغان‌ها در شهر اوپسالا در سویدن پناه گزین شده‌اند.

نسیم سحر رئیس اتحادیۀ افغان‌ها در شهر استکهلم در مورد وضعیت این افراد در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"در مرکز شهر اوپسالا در زیر یک پل، افراد معتاد زیاد وجود دارند، وضعیت‌شان مانند معتادین در کابل است، در همان جا خرید و فروش مواد مخدر را هم می‌کنند."

اوپسالا شهر کوچک و در شمال استکهلم موقعیت دارد و حدود یک هزار پناهجو در اوپسالا زندگی می‌کنند که کمتر از ۱۸ سال عمر دارند.

در بین این افراد حدود صد افغان وجود دارند که تقاضای پناهندگی‌شان را سپرده و منتظر اند که به حیث مهاجر پذیرفته شوند.

ولی برای پذیرفته شدن حدود یکسال باید انتظار کشید و این افغان‌ها به استفاده از هیروئین معتاد شده‌اند.

مهدی ۱۶ ساله می‌گوید، با رسیدن به سویدن به مواد مخدر معتاد شد، با استفاده از آن احساس آرامش می‌کند و غم هیچ چیز را ندارد.

مهدی که معتاد و در سویدن پذیرفته هم شده‌است می‌گوید، اگر حکومت قبلاً اطلاع حاصل کند، شخص معتاد را اخراج می‌کند.

نسیم سحر رئیس اتحادیه افغان‌ها در استکهلم با اظهار این‌که وضعیت افغان‌های معتاد به مواد مخدر، بالای دوسیه‌های سایر افغان‌های نیز تأثیر دارد، می‌گوید:

"تعدادی از افراد معتاد به مواد مخدر تجاوز و جنگ هم می‌کنند، کارهای را می‌کنند که در سویدن سابقۀ آن دیده نشده‌است. به همین دلیل حکومت سویدن مجبور شده‌است شرایط را مشکل بسازد، تا کسانی‌که واقعاً مستحق اند اقامت بگیرند، ولی متأسفانه بالای پروسۀ کار آن‌ها نیز تأثیر کرده‌است."

آژانس خبری فرانس پرس از قول مقامات سویدن می‌نویسد که گفته‌اند، اعتیاد به مواد مخدر در بین افغان‌های که به این‌کشور آمده‌اند، یک امر معمول است.

مسئولان خدمات صحی سویدن بدون تذکر مملک این افراد می‌گویند، در سال ۲۰۱۶ میلادی در مرکز شهر استکهلم حداقل یک‌هزار پناهجوی معتاد تداوی شده‌اند.

هیلدی ویبرگ مسئول ادارۀ خدمات اجتماعی شهر اوپسالا می‌گوید، انتظار پذیرفته شدن یک امر دشوار است و این افراد در زندگی گذشتۀ شان هم با مشکلات مواجه بوده‌اند.

ولی نسیم سحر رئیس اتحادیۀ افغان‌ها در استکهلم می‌گوید، این افراد قبل از رسیدن به سویدن معتاد بوده و مشکلات را در این‌کشور به وجود آورده‌اند.

نسیم سحر، می‌گوید:

"در سال ۲۰۱۵ میلادی حدود ۲۴ هزار افغان کمتر از ۱۸ سال که بخشی اعظم آن‌ها از ایران آمده بودند، به سویدن آمدند. فکر می‌کنم در ایران هم این مشکل موجود است، تعدادی از آن‌ها این بیماری را با خود به سویدن نیز آوردند."

در جریان دو سال گذشته سویدن اکثر افغان‌های زیر سن را پذیرفته است.

با آنکه در سالجاری میلادی این پروسه کُند شده‌است، ولی به گفته ادارۀ مهاجرت سویدن از جملۀ ۱۳۰۰ درخواست پناهندگی افغان‌ها صرف دوصد آن رد شده‌اند.

XS
SM
MD
LG