چرا رئیس شورای عالی صلح افغانستان تا هنوز کارش را آغاز نکرده‌است؟

محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح افغانستان

محمد کریم خلیلی هر چند دوازده روز پیش از سوی رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی صلح تعیین شد اما وی تا هنوز به کارش آغاز نکرده‌است.

عباس بصیر یکی از افراد نزدیک به آقای خلیلی روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، رئیس جدید شورای عالی صلح برای آغاز رسمی کارش در انتظار برنامه معرفی‌اش، از سوی ریاست جمهوری است.

آقای بصیر می‌گوید، محمد کریم خلیلی در حال حاضر صحبت‌های مقدماتی را با برخی چهره‌های ذیربط و نهاد‌های بین‌المللی آغاز کرده‌است.

وی گفت:

"جناب استاد خلیلی صحبت‌های مقدماتی خود را با تعدادی شخصیت‌های ذیربط و برخی نهاد‌های ملی و بین‌المللی ذیربط داشتند، اما جلسات رسمی خود را منتظر جلسۀ کرده‌اند که قرار است در ارگ برگزار شود و جناب ایشان به گونه رسمی در سمت شورای عالی صلح معرفی شود."

شورای عالی صلح پس از وفات پیر سید احمد گیلانی رئیس پیشین این شورا، رئیس نداشت و پس از ماه‌ها ریاست جمهوری افغانستان، به تاریخ پانزدهم ماه جوزای سال روان، محمد کریم خلیلی را به عنوان رئیس شورای عالی صلح تعیین کرد.

این شورا از زمان آغاز به کارش در زمان حکومت پیشین به رهبری حامد کرزی، تلاش‌های را برای حاضر کردن مخالفان مسلح دولت به پروسه صلح انجام داده‌است.

طالبان تا هنوز حاضر نشده‌اند با این شورا وارد مذاکره شوند، اما صلح با حزب اسلامی گلبدین حکمتیار یکی از دست آورد‌های شورای عالی صلح خوانده می‌شود.

در همین حال، ارگ ریاست جمهوری افغانستان خبر می‌دهد که قرار است محمد کریم خلیلی در آینده نزدیک به عنوان رئیس شورای عالی صلح، به کار آغاز کند.

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور روز شنبه در این باره به رادیو آزادی گفت:

شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

"قرار است به زودی طی یک محفل رسمی استاد محمد کریم خلیلی به حیث رئیس شورای عالی صلح معرفی و به کار خود آغاز نماید."

اما آیا کریم خلیلی خواهد توانست شورای عالی صلح را به موفقیت برساند و آیا او گزینه مناسب در ریاست این شورا است؟

محمد فیصل سمیع منشی مشرانو جرگه در این باره می‌گوید:

" گروه‌های که می‌جنگند اختلاف مذهبی دارند با آقای خلیلی، بناءً به شخصیت آقای خلیلی احترام داریم چون یکی از چهره‌های سیاسی افغانستان است، ولی تا جای که فکر شده تا هنوز شورای صلح کدام دست آورد خوبی برای مردم نداشته و در موجودیت آقای خلیلی هم دست آوردی نخواهد داشت."

رئیس جمهور افغانستان چند ساعت پیش از آغاز نشست پروسه کابل، آقای خلیلی را به ریاست شورای عالی صلح تعیین کرده بود.

نشستی که در آن کشور‌های شرکت کننده از تلاش‌های دولت افغانستان برای صلح با مخالفان مسلح حمایت کردند.

شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان روز شنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، برای تعقیب تصامیم نشست‌های پروسه کابل، قرار است در وزارت خارجه یک سکرتریت ایجاد شود.

به گفته وی، به زودی تصمیم گرفته خواهد شد که نشست بعدی پروسه کابل چه وقت و در کجا برگزار شود.

گزارش: نصرت پارسا