لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۵۸

وقاد: طالبان با استفاده از فرصت به میان آمده برای مذاکرات صلح آماده شوند


برخی اعضای شورای عالی صلح افغانستان علاوه بر حمایت از اظهارات اخیر رئیس جمهور غنی در رابطه به صلح از طالبان مسلح می‌خواهند که با استفاده از فرصت به میان آمده به گفت‌وگوهای صلح آماده شوند.

قاضی محمد امین وقاد یک‌تن از اعضای این شورا روز چهارشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت، اگر طالبان مسلح به صلح تمایل نشان دهند، مطابق گفته‌های رئیس جمهور آنان می‌توانند دفتر هم باز کنند.

قاضی محمد امین وقاد یکتن از اعضای شورای عالی صلح افغانستان
قاضی محمد امین وقاد یکتن از اعضای شورای عالی صلح افغانستان

وی گفت:

"اگر طالبان به پروسه صلح تمایل نشان دهند دفتر و نمایندگی هم می‌توانند داشته باشند و طالبان باید از این فرصت استفاده کنند و این پیشنهاد، پیشنهاد ملت و مملکت است این مسئله به خیر طالبان و افغان‌ها است ما از این پیشنهاد حمایت می‌کنیم و از برادران طالب خود می‌خواهیم تا به شکلی از اشکال با پروسه صلح هم‌نوایی نشان دهند."

در نشست موسوم به "پروسه کابل" به روز سه شنبه که در آن نماینده‌های حدود ۲۷ کشور و سازمان‌های جهانی اشتراک کرده بودند بحث شد که از کدام طریق به جنگ خاتمه داده شود.

رئیس جمهور غنی در این کنفرانس گفت، اگر طالبان مسلح علاقه‌مندی به شامل شدن در پروسه صلح دارند، برای آنان اجازه گشایش دفتر نیز داده خواهد شد.

جریان نشست پروسه کابل
جریان نشست پروسه کابل

آقای غنی تأکید کرد که این آخرین چانس برای طالبان مسلح به‌خاطر پیوستن به پروسه صلح است و باید آنان از این فرصت استفاده کنند.

اما شماری از کارشناسان می‌گویند، دادن فرصت از سوی رئیس جمهور غنی برای صلح به طالبان روی این پروسه تأثیر منفی خواهد داشت.

نظر محمد مطمئن یک‌تن از این کارشناسان در صحبت با رادیو آزادی گفت، چنین اظهارات رئیس جمهور شک و تردید را در رابطه به صلح بیشتر می‌سازد.

وی افزود:

"یک روز قبل از کنفرانس صلح تعیین رئیس شورای عالی صلح به عجله و چنین اظهارات به نظر من شک و تردید را در رابطه به صلح بیشتر می‌سازد در چنین یک حالت این مسایل تأثیرات منفی به‌جا می‌گذارد."

پیش از این محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان و حامد کرزی رئیس جمهور پیشین این کشور بار‌ها از طالبان مسلح خواسته اند تا به گفت‌وگوهای صلح آماده شوند، اما طالبان مسلح تا اکنون به این خواست‌ها پاسخ مثبت ارائه نکرده‌اند.

در عین حال ودیر صافی یک‌تن از کارشناسان سیاسی می‌گوید، پروسه صلح درازمدت است و افراد در زمان‌های متعدد به آن علاقه‌مندی نشان می‌دهند و حکومت افغانستان به‌گفته وی باید برای آن زمان‌بندی نکند.

گزارش: فرشته ندا

XS
SM
MD
LG