انفجار یک ماین، میلاد و خواهرش را از مهر مادری محروم ساخت

انفجار ماین‎های کنار سرک در افغانستان بیشتر از افراد ملکی قربانی می‎گیرند.

یازده فرد ملکی عمدتآ زنان و اطفالزمانی جان دادند که در اواخر ماه ثور، موتر شان در ولسوالی محمد آغهء ولایت لوگر با یک ماین کنار سرک برخورد کرد.

میلاد پسر خورد سال که حدود چهار سال عمر دارد، در ۲۹ ماه ثور مادر و دو خواهرش را در انفجار ماین کنار سرک در ولایت لوگر از دست داد.

میلاد و یک خواهر هشت سالهوی درین حادثه زخمی شدند.

این پسر کوچک به رادیو آزادی گفت، وضعیت صحی اش اکنون خوب است.

درین انفجار در منطقهء زرغون شهر ولسوالی محمدآغه ولایت لوگر یازده غیر نظامی عمدتآ اطفال و زنان کشته شدند.

لوگر

انجنیر محمد امین احمدزی یکی از اقارب و نزدیکاناین افراد در صحبت با رادیو آزادی در مورد این حادثهء مرگبار بیشتر گفت:

" روز جمعه بود ساعت ده و نیم بجه و آن‎ها خانه دوستان خود می‎رفتند در راه انفجار شد که در نتیجه یازده نفر شهید شدند و سه نفر زخمی شدند.

تقریبآ چهار زن، یک مرد، یک پسر هشت ماهه و چهار دختر ( هشت ساله، هفت ساله، دونیم ساله و چهار ساله ) شامل کشته شده‎هااند."

این انفجار میلاد و خواهرش را از مهر مادری محروم ساخت.

آیندهء این اطفال چگونه خواهد شد؟

بازمانده‎گانقربانیان این حادثهء خونیناز حکومت چی انتظار دارند؟

انجنیر امین احمدزی این گونه پاسخ می‎دهد:

" ما از حکومت هیچ توقع نداریم. وکلای لوگر یکی شان هم به شفاخانه نیامد، پرسان نکردند و تسلیت نگفتند.

والی صاحب در روز جمعه که همین حادثه رخ داده بود آمد و بیست هزار افغانیرا در یک پاکت با خود آورده بود.

پس از آن یک احوال هم نگرفتند، رئیس جمهور یک تسلیت هم نداد، معاونین اش یا دیگران هم این کار را نکردند. غم صرف بالای ما بود نه بالای آن‎ها."

در جریان یک ماه حد اقل ۱۹ غیر نظامی در انفجار ماین‎های کنار سرک در افغانستان کشته و یک تعداد دیگر زخمی شده‎اند.

یک معلول افغان

بر علاوه کشته شدن یازده غیر نظامی در ولایت لوگر، چهار فرد ملکیدر رویدادهای جداگانه اما مشابه در ولایتکندهار، یک غیرنظامی در غزنی و چهار فرد ملکی به روز جمعه ۲۶ جوزا در انفجار ماین کنار سرک در ولسوالی الینگار ولایت لغمان کشته شدند.

مسئولیت این انفجارها را کسی و یا گروهی به دوش نگرفته‎است اما مقام‎های افغان مخالفان مسلح دولت را در آن دخیل می‎دانند.

در همین حال گزارش‎ها می‎رسانند که در اوایل ماه جوزا چهار تن در ولایت هرات در انفجار ماین خود شان هنگام جاسازی آن کشته شدند.

از سوی دیگر وزارت داخله افغانستان در ۲۴ جوزا در یک خبرنامه گفت، سه هراس افگن در ولسوالی متا خان ولایت پکتیکا دریک رویداد مشابه جان دادند.

دفتر خدمات ماین پاکی سازمان ملل متحد می‎گوید که در سال ۲۰۱۶ بیش از دو هزار نفر در انفجار ماین‎های کنار سرک در افغانستانکشته و زخمی شده‎اند.

انجنیر محمد وکیل جمشیدی معاون این دفتر در افغانستان در بارهء میزان تلفات ناشی از انفجار ماین‎ها در سه ماه نخست سال جاری میلادی به رادیو آزادی گفت:

" در سه ماه اولسال ۲۰۱۷ در ماین‎های فشاری کنار جاده ۱۳۹ حادثه را ثبت داریم. یعنی ۱۳۹ نفر کشته و زخمی شده‎اند.

نظر به ارقام که ما از دفتر یونما به دست آورده‎ایم در سال ۲۰۱۶ در حدود ۲۱۵۶ نفر در انفجار ماین‎های تعبیه شده کشته و زخمی ثبت شده‎اند."

ویس احمد برمک وزیر دولت در امور رسیده‎گی به حوادث افغانستان در ماه حمل امسال در کابل گفت، چهارصد کیلومتر مربع زمین در هفده ولایت متاثر از جنگ به تازه‎گی ملوث به ماین و مواد منفجر ناشده گردیده‎است.

خطر انفجار ماین‎های کنار سرک بیشتر در جنوب و جنوب شرق افغانستان موجود است.

به گفته آقای برمک، ششصد کیلومتر مربع اراضی از قبل ملوث به مواد منفجر ناشده بود.

محمد اسلم سیاس معاونوزیر دولت در امور رسیده‎گی به حوادث افغانستان به رادیو آزادی گفت کهطبق پلان، این کشور الی سال ۲۰۲۳ باید عاری از ماین و مهمات منفجر ناشده اعلان شود.

اما به گفته آقای سیاس ادامه جنگ و تحرکات شورشیان مسلح، مشکلاتی را در راستای پاکسازی مناطق از وجود ماین‎ها و مهمات منفجر نا شده ایجاد کرده‎است.

او افزود:

"به خصوص در مناطقی‎که طالبان و داعش حضور دارند و آن‎ها بیشتر از ماین‎های کنار جاده استفاده می‎کنند یک مقدار مشکلاتی را درزمینه پاکاری مناطق از ماین‎ها و مهمات منفجر ناشده ایجاد کرده‎است.

با آن‎هم ما مطابق همان برنامه به پیش می‎رویم و امید وارهستیم که اگر درین کشور صلح بیاید بتوانیم در همان وقت و زمان افغانستان را یک کشور عاری از ماین داشته باشیم."

به اساس معلومات دفتر خدمات ماین پاکی سازمان ملل متحد، خطر انفجار ماین‎های کنار سرک بیشتر در جنوب و جنوب شرق افغانستان موجود است.

انجنیر محمد امین احمدزی که یازده تن از نزدیکان اش در انفجار ماین در ولایت لوگر کشته شدند، خطاب بهآن‎های‎که در جاسازی ماین‎های کنار سرک در افغانستان دست دارند چنین می‎گوید:

" تمام ما شکر مسلمان و یک ملت هستیم. همین دخترانِ که شهید شدند در مکتب و مدرسه بودند.

این برادرها هر کسی که باشند دیگر خون مردم مظلوم افغانستان را نریزانند.

اگر همین حادثه آخر باشد ما تحمل می‎کنیم. گفتنی ما این است که دیگر این کار را نکنند.

همین آسیب که دیدیم از دل ما خدا خبر است که در چی وضعیت هستیم."

گزارش: ستار فروغ