مأموریت حمایت قاطع ادعای حمله امریکا بر یک مکتب را در کندز رد کرد

مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان ادعاها در مورد حملۀ هوایی ایالات متحده بر یک مکتب در شهر کندز را رد کرده‎است.

تورن ویلیم سالوین سخنگوی نیروهای امریکایی و ناتو در گفت‌وگوی تیلیفونی دیشب به رادیو آزادی با ابراز اطمینان گفت که مکتب را هدف قرار نداده‎اند.

او افزود:

"پاسخ ما این است که این اتهامات نادرستند. ما حمله‌های هوایی را به‌شمول حملۀ پریشب انجام دادیم. بررسی ما از کمره‌های سلاح و نوارهای ویدیویی نشان می‎دهد که همۀ این حمله‌ها اهداف مورد نظر را زده‎اند. این اهداف مواضع جنگی بودند و بمب‌های دست ساز که قبلاً در محل جابه‌جا شده بودند. هدف مأموریت ما جلوگیری از افتادن مناطق به دست طالبان بود و باور ما این است که حمله‌های ما این مأموریت را به موفقیت رساند."

مکتب تخریب شده در کندز

تورن سالوین افزود که از انفجار در داخل مکتب آگاه اند و گفت که مقام‌های افغان برای‌شان گفتند که رویداد در اثر آتش‌سوزی در آشپرخانۀ مکتب رخ داده‎است.

پیش ازین، حشمت صدیقی مدیر مکتب خواجه مشهد در شهر کندز صبح روز شنبه به رادیو آزادی چنین گفت:

"حوالی ساعت ۴:۲۰ صبح بود از طرف نیروهای هوایی امریکا بمباردمان صورت گرفته در مکتب ما خسارات هنگفت بر جا گذاشته‎است و بالای روحیه شاگردان هم تأثیر کرده‎است و در ضمن نه‌تنها به مکتب ما به مردم محل هم خسارات هنگفت مالی بر جا گذاشته‎است."

بر اساس گزارش‎ها، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان هم مدعی شده که این حمله را نیروهای خارجی انجام داده‎اند.

اما، جنرال عبدالحمید حمیدی قوماندان امنیۀ کندز دیشب به رادیو آزادی گفت که رویداد در نتیجۀ بمباران رخ نداده‎است.

حمید: ممکن راکت از طرف دشمن اصابت کرده باشد.

او این‌گونه توضیح داد:

"مکتب مورد اصابت مرمی قرار گرفته، اما این را ما رد می‎کنیم که بمباران شده باشد. یعنی مکتب در ساحه تحت حاکمیت دولت بود و جنگ در ساحه طالبان جریان داشت. ممکن راکت از طرف دشمن اصابت کرده باشد."

جنرال حمیدی افزود که در نتیجۀ رویداد صبح دیروز، شماری از صنف‌های مکتب ویران شده و برخی از خانه‌های اطراف آن قسماً زیانمند شده‎اند.

به‌گفتۀ حمیدی سه یا چهار تن در اثر برخورد پارچه‌های شیشه زخمی شده‎اند.

قوماندان امنیۀ کندز گفت که عملیات تصفیوی‌شان علیه شورشیان طالبان در مربوطات شهر کندز از جمله قریۀ ملا سردار و حضرت سلطان ادامه دارد.

طالبان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ شهر کندز را برای مدت کوتاهی تصرف کرده بودند.