شورای ولایتی غور: طالبان به‌ کمک ایران و پاکستان تیوره را تصرف کردند

برخی از اعضای شورای ولایتی غور پافشاری می‌کنند که طالبان به کمک ایران و پاکستان ولسوالی تیوره را از کنترول نیروهای امنیتی خارج ساخته‌اند.

این افراد تأکید دارند که مخالفان مسلح دولت با استفاده از سلاح‌های جدید ولسوالی تیوره را به سقوط مواجه ساختند.

بیشتر از سه روز از سقوط ولسوالی تیوره ولایت غور به دست طالبان می‌گذرد.

این موضوع برخی از اعضای شورای ولایتی غور و شماری از نماینده‌گان مردم هرات در شورای ولایتی و ولسی جرگه را نگران ساخته است.

شماری از این افراد امروز چهارشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی در ولایت هرات هشدار می‌دهند که اگر به وضعیت امنیتی ولسوالی تیوره توجه نشود، برخی دیگر از ولسوالی‌های این ولایت به تصرف مخالفان مسلح دولت قرار خواهند گرفت.

انیسه غیور منشی شورای ولایتی غور پافشاری دارد که طالبان به‌کمک کشورهای ایران و پاکستان ولسوالی تیوره را به‌کنترول خود درآورده اند.

خانم غیور که در این مورد اسناد ارائه نکرد، گفت:

"طالب و داعش را که شما خبر دارید که همسایه‌های ما آن‌را رهبری می‌کنند، حمایت می‌کنند و در پهلوی‌شان هستند، پس دست پاکستان و ایران است همه می‌فهمند."

بیشتر از سه روز می‌شود که طالبان در ولسوالی تیوره حکمرانی می‌کنند.

برخی از مقامات محلی می‌گویند این افراد برخی از تأسیسات دولتی از جمله شفاخانه و مکاتب را به آتش کشیدند و شماری را نیز تیرباران کردند.

از سوی هم شماری از نماینده‌گان مردم هرات در ولسی جرگه افغانستان می‌گویند، تداوم ناامنی در ولایت غور، ولایات غربی افغانستان را نیز ناامن خواهد کرد.

غلام فاروق مجروح نماینده مردم هرات در ولسی جرگه افغانستان هشدار می‌دهد اگر دولت افغانستان طالبان را از ولسوالی تیوره بیرون نکند، مشکلات امنیتی در دیگر ولایات غربی افغانستان نیز سرایت خواهد کرد.

او گفت:

"جنگ تیوره، جنگ غور نیست بلکه جنگ هرات است، جنگ باز کردن راه شمال به جنوب است، جنگ باز کردن راه مواد مخدر و ترانزیت مواد مخدر از مرکز افغانستان است. با توجه به جنگ‌ها و مشکلات امنیتی که در ولایت غور ایجاد شده‌است، تهدیدات امنیتی بیشتر متوجه ولایت هرات منحیث مرکز حوزه غرب افغانستان است."

به‌دنبال سقوط ولسوالی تیوره فضل‌الحق احسان رئیس شورای ولایتی غور ایران را متهم به حمایت از طالبان مسلح نمود.

اکنون حبیب‌الرحمن پدرام نماینده مردم هرات در شورای ولایتی می‌گوید، اگر ناامنی‌ها درین ولایت دوام پیدا کند طالبان بند سلما در ولسوالی چشت هرات را به تهدید مواجه خواهند ساخت.

بند سلما

او گفت:

"سقوط تیوره می‌تواند مقدمۀ باشد به سقوط ولایت غور و اگر غور سقوط کرد، یادمان باشد که سقوط غور مقدمۀ فتح زون غرب است. من خطاب به مسئولین بلند رتبه پایتخت‌نشین می‌گویم که اگر در مقابل وضعیت جاری زون غرب ساکت بنشینیم و زون غرب متشنج باشد، مطمئن باشیم که خواب آرام شما و رویاهای شیرین شما در کابل پر پر می‌شود. سقوط تیوره می‌تواند بزرگترین دستاورد حکومت وحدت ملی که همانا بند سلما باشد را می‌تواند به شدت مورد مخاطره قرار بدهد."

ولسوالی تیوره ولایت غور بعد از سه روز درگیری میان طالبان و نیروهای امنیتی به دست طالبان سقوط کرد.

اعضای شورای ولایتی غور تأکید دارند که بارها نگرانی‌های شان‌‌ را به ارتباط این موضوع با اداره محلی و مقامات مرکزی شریک ساخته، اما آنان به این امر توجه نکردند.

آنان هشدار می‌دهند اگر حکومت مرکزی امنیت به این ولسوالی را برنگرداند ولسوالی‌های، ساغر، تولک، شهرک و دولینه این ولایت از سوی مخالفان تهدید خواهد شد.

گزارش: شاه‌پور صابر