اسماعیل خان: عبدالله نتوانست خواست‌های مشروع حزب جمعیت را برآورده کند

محمد اسماعیل عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان

محمد اسماعیل عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی افغانستان می‌گوید، اکثریت اعضا و هواداران این حزب نسبت به کارکرد‌های عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی ناراض اند.

وی که روز یکشنبه با رادیو آزادی صحبت می‌کرد گفت، آقای عبدالله از آدرس جمعیت اسلامی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ کاندید شده بود، اما به‌گفته اسماعیل خان او نتوانست خواست‌های مشروع این حزب را در نظام، برآورده کند.

این عضو شورای رهبری جمعیت همچنان می‌گوید، آنان در حال حاضر هیچ‌گونه رابطه سیاسی با عبدالله عبدالله ندارند.

وی افزود:

"در مجموع جمعیت اسلامی افغانستان کاندیدی را که در انتخابات داده بود داکتر صاحب عبدالله را، داکتر صاحب نتوانست خواسته‌های مشروع و معقول جمعیت در نظام را برآورده کند، لهذا جمعیت تقریباً در مجموع یک نوع آزردگی دارد. ما هیچ نوع رابطه سیاسی نداریم."

محمد اسماعیل همچنان گفته‌است، عبدالله عبدالله به دلیل این‌که روابط با مردم را از دست ندهد، چهره‌های حیله‌گر و کاذب را به‌عنوان مشاورین خود تعیین می‌کند.

به‌گفته این عضو شورای رهبری جمعیت، مقدار معاش که برای این مشاوران پرداخت می‌شود تا هنوز معلوم نیست که داکتر عبدالله آن را از کجا پرداخت می‌کند.

ریاست اجرائیه به این اظهارات واکنش نشان داده‌است.

جاوید فیصل معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان

جاوید فیصل معاون سخنگوی این ریاست روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت:

"امیر صاحب اسماعیل خان یک چهره شناخته شده و محترم برای افغانستان هستند، اما نظریات و دیدگاه‌های‌شان مربوط به خود‌شان می‌شود و تنها از خود‌شان نمایندگی می‌کند."

پیش از این عطا محمد نور والی بلخ و از چهره‌های که در انتخابات ریاست جمهوری گذشته عبدالله عبدالله را حمایت کرد، به دلیل این‌که رئیس اجرائیه نتوانست خواست‌های جمعیت را برآورده کند، با او قطع رابطه سیاسی کرده‌است.

آقای نور پس از آن با حریف سیاسی‌اش، عبدالرشید دوستم معاون اول ریاست جمهوری، وارد یک ائتلاف سیاسی شد.

محمد اسماعیل در مصاحبه روز یکشنبه با رادیو آزادی گفته که برای بیرون رفت از وضعیت کنونی، باید رئیس جمهور و رئیس اجرائیه از مقام‌های‌ شان کنار بروند و راه را برای برگزاری انتخابات زود هنگام باز کنند.

چیزی که ریاست جمهوری گفته‌است، انتخابات بر اساس قانون اساسی یعنی در پایان دوره کاری رئیس جمهور غنی برگزار خواهد شد.

احمد سعیدی یکی از کارشناسان سیاسی به این باور است که عبدالله را در انتخابات گذشتۀ ریاست جمهوری، در کنار جمعیت برخی چهره‌ها و احزاب دیگر نیز حمایت کرده بود.

به باور وی، به دلیل این‌که رئیس اجرائیه نتوانست صلاحیت‌هایش را اعمال و شعار‌های انتخاباتی‌اش را عملی کند، بسیاری از هوادارانش را از دست داده‌است.

آنچه سعیدی می‌گوید، برای به دست آوردن اعتماد مردم، رئیس اجرائیه باید آنچه به مردم وعده کرده بود را عملی کند.

گزارش: نصرت پارسا