بررسی‌های ابتدایی: آصف مهمند به دستور والی بلخ بازداشت شده‌است

یک عضو هیئت حقیقت یاب رویداد بازداشت محمد آصف مهمند عضو شورای ولایتی بلخ می‌گوید، بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهند که آقای مهمند به دستور والی بلخ بازداشت شده‌است.

عبدالحبیب جبارخیل عضو این هیئت و رئیس تفتیش داخلی اداره مستقل ارگان‌های محلی روز یکشنبه به رادیو آزادی گفت، در جریان بررسی‌ها، معلومات از کمره‌های امنیتی جمع آوری شده و همچنان با مقام‌های محلی دیدار صورت گرفته و نیز محل رویداد مورد بررسی قرار گرفته است.

به گفته وی، هیئت در حالی آماده کردن گزارش در این مورد است.

وی افزود:

"اسناد مستند به دست آورده‌ایم، محل رویداد را بررسی کرده‌ایم، با زخمی‌ها، هر دو طرف قضیه و با ارگان‌های امنیتی و کشفی دیدن کرده‌ایم، از آن‌ها سؤال کرده و جوابات‌شان را گرفته‌ایم، بررسی‌ها را تکمیل کرده‌ایم و در حال حاضر مصروف آماده کردن گزارش این بررسی هستیم و بعداً آن را با مقامات تسلیم می‌کنیم، بررسی‌های ابتدایی نشان می‌دهد که والی صاحب بلخ به افرادش هدایت داده تا وی (آصف مهمند) را بازداشت کنند و به خانه بیاورند، بعداً افراد والی مداخله کرده مهمند را به خانه نیز برده‌اند."

محمد آصف مهمند عضو شورای ولایتی بلخ شب دوشنبه گذشته از کابل به شهر مزارشریف رفته بود که بر اساس گزارش‌ها در میدان هوایی این شهر، بازداشت شد.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ پیش از این ادعا کرده‌است که آقای مهمند بر اساس دستور سارنوالی بازداشت شده‌است.

محمد آصف مهمند عضو شورای ولایتی بلخ

محمد آصف مهمند عضو شورای ولایتی بلخ روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در کابل ادعا کرد که پس از بازداشت پسر والی بلخ، گوش چپ او را دندان کنده و نیز از سوی عطا محمد نور و محافظانش مورد لت و کوب قرار گرفته است.

اما حالا منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ تائید می‌کند که دستور بازداشت آقای مهمند از سوی عطا محمد نور داده شده‌است.

اما به گفته وی، مهمند پس از بازداشت به خانه والی بلخ برده نشده‌است و آنان منتظر نتیجه بررسی هیئت حقیقت یاب در این باره اند.

منیر فرهاد سخنگوی والی بلخ

وی افزود:

"به هدایت والی صاحب دستگیر شده اما به خانه والی صاحب برده نشده‌است، ما انتظار روشن شدن قضیه توسط هیئت حقیقت یاب هستیم، اگر ما بگوییم که نه چنین نشده شما و طرف مقابل قبول ندارد و اگر آن‌ها بگویند که چنین شده ما قبول نداریم، ما در انتظار روشن شدن قضیه از طرف هیئت هستیم."

بر اساس گزارش‌ها اختلاف میان عطا محمد نور والی بلخ و محمد آصف مهمند عضو شورای ولایتی این ولایت بی‌سابقه نیست، بلکه پیش از این هم میان این دو برخی اختلاف‌های موجود بوده است.

اما این که بررسی‌های نهایی در باره این قضیه چه را ثابت خواهد کرد و حکومت افغانستان و نهاد‌های عدلی و قضایی با این قضیه چگونه برخورد می‌کنند، با گذشت زمان روشن خواهد شد.

گزارش: نصرت پارسا