مقامات: عملیات پس‌گیری ولسوالی آقتاش کندز به شدت جریان دارد

مسئولان محلی ولایت کندز می‌گویند که نیروهای مشترک افغان از چهار روز به این‌سو به هدف پس‌گیری ولسوالی آقتاش این ولایت عملیات مشترک تصفیوی راه اندازی کرده‎اند و هنوز هم در منطقه به شدت جریان دارد.

بر بنیاد گفتۀ‌های آنان که در این عملیات چندین قریه در ولسوالی آقتاش از وجود مخالفان مسلح پاکسازی شده‎اند.

این مقام‌ها می‌گویند که نیروهای مشترک افغان در عملیات مذکور ضرباتِ محکم را بر پیکر مخالفان مسلح وارد کرده‎اند.

انعام‌الله رحمانی سخنگوی قوماندانی امنیه کندز به رادیو آزادی گفت که این عملیات از چهار روز به این‌سو راه اندازی شده‎است.

رحمانی علاوه کرد که درین عملیات تا اکنون بیش از ۲۰ مخالف مسلح کشته شده‎اند.

نیروهای افغان

او افزود:

"در جریان این عملیات بیش از ۲۰ نفر دشمن از بین رفته که در میان کشته شده‌گان ملا عبدالرحیم مشهور به خادم، قاری صفی‎الله، اسدالله، مطیع‌الله و ملاانور قوماندانان برجسته طالبان مسلح شامل هستند و هم‌چنین ۹ تن دیگر آنان به‌شمول قاری زلمی مشهور به مصطفی رئیس کمیسیون طالبان زخمی گردیدند."

آقای انعامی می‌گوید که این عملیات الی پاک‏سازی کامل ولسوالی آقتاش از حضور طالبان مسلح در منطقه ادامه خواهد داشت.

آقای رحمانی بیان نمود که در این عملیات تا اکنون قریه‌جات جنت باغ، باسوس و چندین قریه دیگر از وجود مخالفان تصفیه شده و نیروهای دولتی در حالِ پیش‌روی هستند.

از سوی هم یک‌تنِ از قوماندانان خیزش مردمی ولسوالی آقتاش می‌گوید که نیروهای دولتی در این عملیات تلفات سنگین را بر پیکر مخالفان مسلح حکومت وارد کرده‌اند.

وی افزود:

"اگر دولت ما را اکمال کند و امکاناتِ نظامی در اختیار ما قرار دهد، نیروهای خیزش مردمی به تنهایی می‌توانند ولسوالی آقتاش را از وجود طالبان مسلح تصفیه کنند."

نیروهای افغان

در همین حال، شماری از بی‌جا شده‎گان از دولت می‌خواهند تا هر چه زودتر ولسوالی آقتاش را پاکسازی کند که مردم بی‌جا شده دوباره به منازل‌شان برگردند.

یک تن از باشنده‎گان ولسوالی آقتاش در این مورد به رادیو آزادی چنین گفت:

"ما خوش هستیم که دولت در تمامی مناطق حاکمیت داشته باشد و کسی پُل و سرک را خراب نکند و ما در یک فضای امنیت زنده‎گی کنیم و همه مردم در قشلاق خود آرامی و امنیت را خوش دارند، تمام مردم از جنگ و نا امنی خسته شده‎اند."

طالبان مسلح تا اکنون در این مورد چیزی نگفته‎اند.

باید یاد آور شد که آقتاش قبلاً مربوط ولسوالی خان آباد کندز بود، اما این منطقه زمانی به‌عنوان ولسوالی شناخته شد که دو سال قبل از سوی رئیس جمهور کشور به ولایت کندز تشکیل سه ولسوالی جدید منظور گردید که ولسوالی‌های آقتاش، کلبات و گل‌تپه می‌باشند و با منظور شدن این سه ولسوالی ۶ ولسوالی کندز به ۹ ولسوالی ارتقا کردند.

گزارش: اجمل آرین