لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۳۲

نیکلسن: امریکا با افغانستان بوده و با این‌کشور باقی خواهد ماند


جنرال جان نیکلسن
جنرال جان نیکلسن

هر چند برای اعلان استراتژی جدید امریکا در باره افغانستان زمانی زیادی باقی نمانده، اما قوماندان عمومی نیرو‌های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان با نشان دادن علایم در مورد این‌که شاید ماموریت نیروهای مسلح امریکا در افغانستان دوام کند، روز یکشنبه ارتقای قوای خاص و کماندوی افغان را به قول اردوی، ستایش کرده گفت:

"ما با شما بوده و با شما باقی خواهیم ماند."

تشویق جنرال جان نیکلسن برای حمایت از قوای افغان نشان می‌دهد که پنتاگون یا وزارت دفاع امریکا ممکن در این استدلال خود برنده شده باشد که گویا نیرو‌های مسلح امریکا در جنگ افغانستان دخیل باقی بمانند تا مطمین شوند که تروریستان بار دیگر ایالات متحده را از پناه گاه‌های امن در افغانستان، تهدید کرده نمی توانند.

این در حالیست که قصر سفید اعلان کرد که رئیس جمهور دونالد ترمپ شب دوشنبه بیانیۀ را خطاب به مردم امریکا، ایراد می‌کند.

نیروهای خاص افغانستان
نیروهای خاص افغانستان

رئیس جمهور در این سخنرانی خود مسیر پیشبرد جنگ در افغانستان و پالیسی این کشور در قبال جنوب آسیا را مشخص ساخته و استراتژی جدید امریکا در قبال افغانستان و منطقه را اعلان می‌کند.

قوماندان عمومی نیرو‌های مسلح امریکا و ناتو در افغانستان پیش از اعلان قصر سفید گفته بود که پلان افزایش دو برابر سازی نیرو‌های کماندو و قوای خاص در پیروزی جنگ افغانستان خیلی اهمیت دارد.

جنرال جان نیکلسن که در مراسم افتتاح این قول اردو در پایگاه آموزش قوای کماندوی افغان در جنوب شرق کابل سخنرانی می‌کرد گفت:

" من اطمینان می‌دهم که ما در این جنگ با شما هستیم و با شما باقی خواهیم ماند."

پنتاگون اعلان نهایی روی پیشنهاد اعزام چهار هزار عسکر اضافی امریکا به افغانستان توسط رئیس جمهور ترمپ را انتظار می‌کشد.

عساکر اضافی آموزش و مشوره به قوای افغان را بیشتر ساخته عملیات بر ضد طالبان و گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی یا داعش را تقویت می‌کنند.

در میان ناامیدی‌ها در مورد بن‌بست جنگ ۱۶ ساله امریکا در افغانستان، ادارۀ این‌کشور برای چندین ماه روی چکونگی استراتژی جدید امریکا در جنگ افغانستان اختلاف داشتند.

بر اساس گزارش اسوشیتدپرس، حکومت افغانستان تنها در نصف قلمرو خود کنترول دارد و به چالش‌های مبارزه با فساد اداری و جنگ داخلی روبرو می‌باشد.

طالبان و گروه تندرو موسوم به دولت اسلامی که در پاکستان پناه گاه‌های امن دارند، حملات مرگبار را در این‌کشور انجام می‌دهند و از سوی دیگر، ایران، روسیه و دیگران تلاش می‌کنند که بالای نتایج جنگ در این‌کشور تأثیر گذار باشند.

با توجه به وضعیت، مقام‌های نظامی امریکا طرفدار حضور دوامدار قوای این‌کشور در افغانستان هستند تا حکومت افغانستان در قدرت باقی بماند و سعی می‌ورزند که مسیر جنگ را به نفع حکومت افغانستان تغییر دهند.

XS
SM
MD
LG