ترمپ: شبکه‌های قاچاق مواد مخدر تهدید جدی در برابر کشورهای جهان اند

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا، هنگام سخنرانی در هفتاد و دومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویارک، مواد مخدر را از جمله تهدیدات جدی خواند که به گفته وی امنیت تمامی کشورهای جهان را تهدید می‌کند.

دونالد ترمپ در سخنرانی روز سه شنبه‌اش در مقر سازمان ملل گفت، به شمول قاچاقبران انسان و اسلحه، شبکه‌های جهانی قاچاق مواد مخدر در برخی کشورها آزادانه فعالیت می‌کنند.

وی گفت:

"شبکه‌های جهانی جُرمی با قاچاق مواد مخدر، اسلحه، وادار ساختن مردم به بیجا شدن از محل سکونت‌شان و مهاجرت‌های دسته جمعی امروز سرحدات ما را تهدید می‌کنند. ساده بگویم، ما در شرایطی قرار داریم که این همه پدیده‌ها آزادی عمل را در اختیار دارند. حال این به ما ارتباط دارد که آیا جهان ما را در معرض تهدید آنان می‌گذاریم و یا از راه مبارزه مشترک این تهدید‌ها را در گودال نا بودی می‌اندازیم."

رئیس جمهوری ایالات متحده می‌گوید، دولت‌های عضو سازمان ملل متحد نباید با فرصت دادن به فعالیت شبکه‌های جرمی اجازه دهند که میلیون‌ها کودک در فقر بمیرند، بلکه به گفته وی دولت‌ها باید با هم همکاری کنند تا میلیون‌ها انسان که از ناحیه مواد مخدر و قاچاق انسان رنج می‌برند، رهایی یابند.

شامل ساختن مبارزه علیه مواد مخدر در استراتژی جدید امریکا برای جنوب آسیا از تقاضاهای حکومت افغانستان بود، اما چندی پیش رکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا گفت، مبارزه با فساد و مواد مخدر بخشی از مسئولیت‎های دولت افغانستان است.

حال کارشناسان با توجه به اظهارات رئیس جمهور ترمپ می‌گویند، واشنگتن تهدیدات برخواسته از مواد مخدر و نقش آن در دوام جنگ افغانستان و تمویل تروریزم را درک کرده‌است، از همین رو رئیس جمهور ترمپ در کنار مبارزه با تروریزم، خواهان همکاری کشورها در مبارزه علیه مواد مخدر نیز شد.

محمد ابراهیم ازهر معین پیشین وزارت مبارزه علیه مواد مخدر می‌گوید:

" این همه ناشی از تشویش عمده رئیس جمهوری امریکا بخاطر موضوع تروریزم است، زیرا یک بخش عمده پول مواد مخدر به جیب تروریستان می‌ریزد و به همین خاطر است که در یک مدت زمان طولانی ایالات متحده امریکا در این راستا با دولت افغانستان همکاری داشته است."

بر اساس معلومات ادارۀ مبارزه عليه مواد مخدر و کنترول جرايم ملل ‎متحد، افغانستان هنوز هم بزرگترین کشور تولید کنندۀ تریاک به حساب می آید.

ابراهیم ازهر معین پیشین وزارت مبارزه علیه مواد مخدر با توجه به تقاضای بلند مواد مخدر در بیرون از افغانستان می‌گوید که مبارزه با این پدیده باید جهان شمول باشد و به شمول امریکا و روسیه تمامی کشور‌ها در این راستا اقدامات عملی انجام دهند.

راپور: عبادالله حنانزی