اکرامی: نا امنی‌ها در سرپل مانع بررسی وضیعت زنان در این ولایت شده‌است

مسئولان کمیسیون حقوق بشر در زون شمال افغانستان می‌گویند که افزایش نا امنی‌ها در ولایت سرپل مانع فعالیت نهادهای حقوقی بشر در راستای نظارت بر وضعیت حقوقی زنان شده‌است.

سعدیه اکرامی مسئول بخش زنان کمیسیون حقوق بشر در شمال افغانستان به رادیو آزادی گفت که نا امنی‌ها در سرپل باعث شده‌است تا میزان خشونت‌ها علیه زنان در این ولایت افزایش یابد و اکثر این خشونت‌ها در ساحات اتفاق می‌افتد که مخالفین مسلح دولت افغانستان در آن حاکمیت دارند.

خانم اکرامی افزود، کسانی‌که زنان را قتل می‌کنند آنان از ساحات تحت قلمرو دولت فرار نموده و به گروه‌های مسلح ضد دولت یکجا می‌شوند، که حکومت محلی در راستای دستگیر مظنونین چنین قضایا عاجز است.

وی گفت به دلیل نا امنی‌های متواتر کمیسیون حقوق بشر و سایر نهادها مدافع از حقوق زنان نمی‌توانند در سرپل فعالیت داشته و وضعیت را از نزدیک بررسی کنند.

سعدیه اکرامی

خانم اکرامی در مورد به خشونت‌های موجود علیه زنان در سرپل گفت:

"در اثر نا امنی‌ها خشونت علیه زنان در سرپل در حال افزایش است. کسانی‌که دست به خشونت علیه زنان می‌زنند به ساحات تحت حاکمیت طالبان پناه می‌برند و معافیت حاصل می‌کند."

از سوی هم اعضای شورای ولایتی سرپل می‌گویند که نا امنی‌ها سبب شده‌است تا در ساحات مختلف این ولایت زنان و دختران خورد سن به انواعی از خشونت‌ها روبه‌رو شوند.

حسین مجاهد زاده یک عضو این شورا می‌گوید که در ساحات تحت تسلط طالبان مردان ۶۰ الی ۷۰ ساله دختران زیر سن هژده را به قید نکاح خود می‌آورند و میزان ازدواج‌های اجباری هم بیشتر از پیش شده‌است.

وی گفت، ازدواج‌های اجباری، لت و کوب زنان و محاکم سحرایی آن‌ها در این ولایت وجود دارد و بیشتر در ساحات نا امنی اتفاق می‌افتند.

حسین مجاهد زاده می‌گوید با آن‌که خشونت‌ها علیه زنان در سرپل رو به افزایش است اما با آن‌هم به دلیل موجودیت تهدیدات و نا امنی متداوم نهادهای مدافع از حقوق زنان نمی‌توانند در این ولایت فعالیت داشته باشند و قضایا خشونت علیه آنان را بازتاب دهند.

مجاهد زاده افزود:

"در سرپل به دلیل نا امنی‌های حاکم نهادهای مدافع از حقوق زنان هم نمی‌توانند فعالیت داشته باشند و نظارت انجام دهند. نا امنی‌ها سبب شده‌است که قضایای زیادی از خشونت‌ها پنهان باقی بماند."

در حالی کمیسیون حقوق بشر زون شمال و اعضای شورای ولایتی سرپل از افزایش خشونت علیه زنان و وخیم بودن وضعیت حقوق بشری در سرپل ابراز نگرانی می‌کنند، که مسئولان ریاست امور زنان سرپل در رابطه ابراز نظری نمی‌کنند.

گزارش: مجیب الرحمن حبیب‌زی