لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۲۳

انتقاد وزیر امور زنان از نقش کمرنگ زنان افغان در تصمیم گیری‌های سیاسی!


عدم اعتماد بر توانایی‌های زنان و تبعیض جنسیتی چالشی که وزیر امور زنان آنرا مانع پیشرفت زنان در افغانستان می‌خواند.

دلبر نظری روز سه شنبه در سیمیناری زیر نام "بررسی نقش زنان در رهبریت نهاد‌های محلی" تأکید کرد که با وجود تلاش‌ها برای رشد توانایی‌های زنان در این‌کشور، هنوز در سطح رهبری و تصمیم گیری‌های سیاسی نقش آنان کمرنگ است.

خانم نظری به این باور است که نقش کمرنگ زنان در تصمیم گیری‌های سیاسی می‌تواند بر حکومتداری خوب تأثیر منفی بگذارد.

دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان
دلبر نظری وزیر امور زنان افغانستان

وی افزود:

"موانع فراوانی در برابر زنان وجود دارد که سبب کاهش حضور آنان در موقف‌های تصمیم‌گیری و سیاسی شده‌است، متأسفانه حضور مؤثر زنان در سطح رهبری در ولایات بسیار کمرنگ بوده و زنان حتی در ولایات و ولسوالی‌ها از فرصت‌های کمتر برای سهم گیری در قدرت و سیاست برخوردار نیستند."

این سیمینار که از سوی ادارۀ ارگان‌های محل و وزارت امور زنان در کابل برگزار شده‌‎است برای دو روز دیگر میزبان نمایندگان زنان در شوراهای محلی از ۳۴ ولایت خواهد بود.

در حال حاضر دو زن عضویت کابینه حکومت را دارند و پنج زن به حیث سفرای این‌کشور گماشته شده‌اند.

به همینگونه ۶۹ کرسی برای نمایندگان زن در شورای ملی افغانستان اختصاص داده شده‌است.

از سوی دیگر یک زن به صفت والی و دو زن در حکومت وحدت ملی به حیث ولسوال ایفای وظیفه می‌کنند.

اما این رقم را وزارت امور زنان بسنده نمی‌داند و به نقش ۲۵ درصدی و سهم فعال سیاسی زنان در حکومت تأکید می‌ورزد.

این انتقاد‌ها در حالی صورت می‌گیرند که پیشتر رئیس جمهور غنی وعده داده‌است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی نقش زنان در حکومت به ۳۰ درصد خواهد رسید.

با این همه، اداره ارگان‌های محل می‌پذیرد که نقش زنان در سطح رهبری و تصمیم گیری‌ها در مرکز و ولایات کمرنگ بوده و علت آن را نا امنی، مشکلات فرهنگی و ظرفیتی می‌خواند.

عبدالمتین بیک رئیس ارگان‌های محلی می‌گوید برای جذب زنان در نهاد‌های دولتی طرزالعمل ساخته شده و به کمیسیون اصلاحات اداری فرستاده شده‌است.

وی افزود:

" با قدم‌های مثبت و برنامه‌های منظم سیستماتیک که حکومت دارد کم کم موانع هایی که سبب کُندی روند استخدام خانم‌ها می‌شود در حال تغییر است، بیشتر در بست‌ها مانند دفتر والی صاحب‌ها ولسوالی‌‌ها، شاروالی‌ها و شوراهای محلی ما که با سیاست سر و کار دارد و بیشتر مردها وظیفه آنرا به پیش می‌بردند پس از این خانم‌ها نقش خواهند داشت."

برگزار کنندگان این سیمینار شبکه ملی زنان افغان را نیز افتتاح کردند که هدف آن فقر زدایی و توانمند سازی زنان از سوی حکومت گفته شده‌است.

اما با این همه، باز هم انتقاد‌ها از این‌که توجه چندانی از سوی دولت به زنان در چند سال گذشته نشده است، وجود دارد.

ملالی ولی رئیس امور زنان ولایت خوست با اشاره به این موضوع از حکومت می‌خواهد تا راهکار هایی را برای سهم‌گیری بیشتری زنان در سطح رهبری و سیاسی ولایات روی دست گیرد.

نظیفه محبوبی

XS
SM
MD
LG