لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۳

کمیسیون حقوق بشر: کشتار افراد ملکی در میرزا اولنگ جنایت جنگی است


کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که طالبان مسلح در همکاری با گروه داعش جنایت میرزا اولنگ را انجام داده‌اند.

هر چند طالبان مسلح دست داشتن در کشتار غیر نظامیان در منطقه میرزا اولنگ را رد کرده‌اند اما کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید که یافته‌های نخستین‌شان نشان می‌دهد که طالبان مسلح در همکاری با داعش دست به این جنایت زده‌اند.

بلال صدیقی سخنگوی این کمیسیون روز شنبه به رادیو آزادی گفت که طالبان و داعش یکجا غیر نظامیان را هدف قرار داده و مطابق اساسنامه محکمه جزایی بین‌المللی این یک جنایت جنگی است.

بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان
بلال صدیقی سخنگوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان

وی گفت:

"بررسی هیئت ما نشان می‌دهد که طالبان مسلح همراه با داعش در آن قریه حمله کرده و افراد بی‌گناه را هدف قرار داده که مطابق اساسنامه محکمه جزای بین‌المللی این یک جنایت جنگی است."

آقای صدیقی می‌گوید که حکومت در تأمین امنیت مردم ناتوان شده و مردم در هیچ جا احساس مصونیت نمی‌کنند.

مخالفان مسلح دولت روز شنبه هفته گذشته منطقه میرزا اولنگ ولسوالی صیاد ولایت سرپل را سقوط دادند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید در این رویداد بین ۵۰ تا۶۰ تن کشته شده و ۸ تن دیگر زخم برداشته اند.

بر اساس معلومات این کمیسیون ۴۷۱ خانواده از محلات زندگی‌شان بی‌جا شده و به مرکز و نقاط دیگر این ولایت آواره شده‌اند.

در خبرنامه این کمیسیون همچنان آمده‌است که رهبری این حمله در میرزا اولنگ را ملا نادر یک قوماندان محلی طالبان و غضنفر قوماندان داعش به عهده داشته اند.

از سوی هم ذبیح الله امانی سخنگوی والی سرپل به رادیو آزادی گفته است که زنان، کودکان و موسفیدان در میرزا اولنگ بر اساس یک تعصب فرقه‌ای هدف قرار گرفته اند.

لوی سارنوالی افغانستان نیز این رویداد را یک جنایت بشری خوانده و حکم تحقیقات همه جانبه، جدی و بی‌طرفانه را صادر کرده است.

از سوی هم وزارت دفاع افغانستان هر چند همکاری طالبان و داعش در رویداد میرزا اولنگ و برخی رویداد‌های دیگر را رد نمی‌کند اما می‌گوید که در مورد میرزا اولنگ آنان تحقیق می‌کنند.

دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان
دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان

دولت وزیری سخنگوی این وزارت در مورد چنین گفت:

"بیش از ۲۰ گروه تروریستی در افغانستان فعال اند، که داعش و طالبان نیز شامل آن اند و در تمامی جنایات دست دارند، بسیاری گروه‌های ترویستی بنام طالبان فعال اند و اگر طالبان برای شان زمینه را مساعد نکند، گروه‌های دیگر توانایی فعالیت را نخواهند داشت."

ولایت سرپل در سال‌های اخیر شاهد درگیری‌های زیادی بوده، برخی ولسوالی آن برای چندین بار به دست مخالفان مسلح سقوط کرده اما دوباره به تصرف نیرو‌های امنیتی در آمده است.

دولت وزیری می‌گوید که عملیات آنان بخاطر تصرف دوباره میرزا اولنگ با موفقیت به پیش می‌رود و به مخالفان مسلح تلفات سنگین وارد شده‌است.

نورالله شایان

XS
SM
MD
LG