شورای عالی صلح جهت موفقیت مذاکرات صلح، اجماع ملی تشکیل می‌دهد

شورای عالی صلح افغانستان به اساس استراتژی جدیدش در نظر دارد تا به هدف موفقیت مذاکرات صلح، اجماع ملی تشکیل دهد.

معاون این شورا امروز به رادیو آزادی گفت که قرار است تا در آینده نزدیک هئیت رهبری شورای عالی صلح به هدف ملاقات با مقامات، علما، متنفذین و جوانان جهت شریک ساختن استقامت کاری این شورا به تمام ولایات سفر نماید.

این شورا می‎گوید، شریک نمودن استراتژی جدید با مقامات محلی، شخصیت‎های تاثیر گذار و جوانان، عام ساختن ندای صلح و تشریح نمودن استقامت کاری این شورا با مردم، از اهداف عمده سفر هیئت رهبری این شورای به ولایات خواهد بود.

عطاالرحمان سلیم معاون این شورا روز پنج شنبه به رادیو آزادی گفت که هیئت رهبری شورای عالی صلح در نظر دارد تا به هدف موفقیت مذاکرات صلح، اجماع ملی تشکیل دهد.

سلیم: هیئت رهبری شورای عالی صلح به تمام ولایات کشور سفرهای دارد.

وی افزود:

"در نظر داریم که هیئت رهبری شورای عالی صلح به تمام ولایات کشور سفرهای داشته باشد و استراتژی جدید شورای عالی صلح را با مقامات، روسای رهبری ولایات، اعضای شورای صلح، متنفذین علما جوانان زنان و مردان شریک بسازند تا این‎که ما از این طریق برسیم به یک اجماع ملی در رابطه به روند صلح."

آقای سلیم افزود که کمیته‎های ولایتی شورای عالی صلح که فعالیت‎های شان در حدود دو سال تعلیق شده بود دوباره به فعالیت آغاز نموده و قرار است تا روسای آن جهت معلومات در مورد خطوط اساسی استراتژی جدید این شورا به کابل بیایند.

وی گفت که شورای عالی صلح به کمیته‎های ولایتی سه ماه وقت تعین نموده تا در مورد چگونگی آغاز مذاکرات صلح با مخالفین مسلح، تشکیل اجماع ملی و ترویج فرهنگ صلح از خود ابتکار عمل نشان دهند در غیر آن فعالیت‎های شان دوباره متوقف خواهد شد.

به تازه‎گی شورای عالی صلح افغانستان از نهایی شدن استراتژی جدید این شورا خبر داد که ایجاد کمیته ویژه، سرعت بخشیدن روابط با مخالفین مسلح و استفاده از نظریات تمامی اقشار جامعه برای تأمین صلح از نکات مهم این استراتژی می‎باشد.

این در حالیست که محمد اشرف غنی روز سه شنبه هفته جاری در ملاقات با رهبری شورای عالی صلح در ارگ ریاست جمهوری افغانستان ازین شورا خواست که در سرتاسر افغانستان برای تأمین صلح تلاش کنند.

پروسه صلح

برخی از آگاهان این اقدام شورای عالی صلح را برای موفقیت مذاکرات صلح با مخالفین مسلح در دراز مدت موثر می‎خوانند اما تاکید دارد که این کارها نباید جنبه نمایشی داشته باشد.

حسیب شینواری در مورد می‎گوید:

"این مربوط به پلان و استراتژی آنان می‎شود که این‎ها از کدام طریق می‎خواهند فعالیت‎های شان را به پیش ببرند اگر در این پلان جدید شان این‎ها فعالیت‎های شان را تغیر می‎دهند تا بتوانند به گونه موثر ما جامعه کار کنند و با مردم زمینه بحث را فراهم سازد و فعالیت‎های عملی داشته باشد نه نمایشی در آن صورت اطمینان دارد که در دراز مدت تاثیر خواهد داشت."

این در حالیست که در گذشته مردم، فعالان مدنی و کارشناسان امور با انتقاد از کار کردهای شورای عالی صلح دست آوردهای این شورا را در راه صلح و تفاهم میان افغان‎ها اندک و بعضاً هیچ عنوان کرده‎اند.

اما رهبری این شورای تغییر در استراتژی و توافق صلح با حزب اسلامی را مثال خوبی از موفیقت‌های شان یاد گفته‎اند که در آینده نیز اعضای این شورا ثابت خواهند ساخت که در راستای به موفقیت رسانیدن پروسه صلح جدی و با برنامه به پیش خواهند رفت.