ترمپ هفته آینده در مورد پالیسی اش در رابطه به ایران سخنرانی می‌کند

قرار است رئیس جمهور ایالات متحده امریکا هفته آینده در مورد پالیسی اش در رابطه با ایران سخنرانی کند.

این سخنرانی چند روز قبل از ضرب الاجل پانزدهم اکتوبر می‎باشد که تا آن زمان حکومت امریکا باید به کانگرس توضیحات بدهد که آیا ایران توافقنامه هسته یی سال ۲۰۱۵ میلادی با قدرت‎های بزرگ جهان را عملی کرده‎است یا خیر؟

امریکا تا کنون رسماً در مورد زمان دقیق این سخنرانی چیزی نگفته‎است اما مقامات امریکایی که نخواستند نام هایشان افشا شود گفته‎اند که قصر سفید ظاهراً این سخنرانی را برای دوازدهم اکتوبر در واشنگتن برنامه ریزی کرده‎است.

رئیس جمهور دونالد ترمپ با ضرب الاجل پانزدهم اکتوبر رو به روست و تا آن زمان باید به کانگرس دوباره تصدیق کند که آیا ایران مطابق توافقنامه هسته یی که در جولای ۲۰۱۵ میلادی میان تهران و شش کشور جهان امضا شده بود عمل کرده و آیا دوام این موافقتنامه با منافع ملی امریکا سازگار است یا خیر؟

ایران

کانگرس امریکا که توسط جمهوری خواهان رهبری می‎شود 60 روز وقت خواهد داشت که در مورد احیای تحریم‎ها علیه ایران که طبق توافقنامه هسته یی متوقف شده بودند تصمیم بگیرد.

بر اساس قانون ایالات متحده امریکا، موضوع تحریم‎ها بر ایران باید در هر ۱۲۰ روز بررسی شود، یعنی امریکا می‎تواند هر چهار ماه در مورد آن تجدید نظر کند.

ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا دیروز( چهارشنبه) گفت، پیش از فرا رسیدن ضرب الاجل پانزدهم اکتوبر، چندین گزینه را در مورد توافقنانه هسته یی ایران با رئیس جمهور دونالد ترمپ در میان خواهد گذاشت.

ریکس تیلرسن

او گفت:

" برای رئیس جمهور همه ما پیشنهادات خواهیم داشت، چندین گزینه را برای پیشبرد پالیسی مهم ایران با او شریک خواهیم ساخت. همانطوری‎که بارها از سوی ما شنیده‎اید، JCPoA یا طرح جامع مشترک برای اقدامات تنها یک بخش کوچک از مسایل است که زمانی‎که صحبت از روابط با ایران می‎شود باید روی آن بحث کرد این یک بخش مهم آن است اما این تنها یک بخش نیست همانطوری‎که چندین بار گفته‎ام نمی‎گذاریم که روابط امریکا و ایران فقط روی توافقنامه هسته یی تعریف شود."

ریکس تیلرسن وزیر خارجه امریکا پیش از این گفته بود، برای باقی ماندن کشورش به توافقنامه هسته یی ایران نیاز است تا برخی تغییرات در این توافقنامه وارد شود.

به گفته وزیر خارجه امریکا، کشورش در مورد مواد پایانی توافقنامه هسته یی ایران موسوم به "غروب" نگران است که بر اساس آن برخی از محدودیت‎‎های فعلی بر ایران به مرور زمان رفع خواهند شد.

دونالد ترمپ رئیس جمهور امریکا در زمان مبارزات انتخاباتی خود مخالفتش را با توافقنامه هسته یی ایران ابراز کرده بود و آن را بدترین توافق خوانده بود.