نیکلسن: تقویت نیروی هوایی افغانستان، "آغاز" یک "انجام" برای طالبان خواهد بود

جنرال جان نیکلسن فرمانده مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

جنرال جان نیکلسن فرماندۀ مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته است که سه چند شدن نیروی هوایی افغانستان به معنی آغاز یک پایان برای طالبان خواهد بود.

جنرال نیکلسن در مراسم رسمی سپردن نخستین دو هلیکوپتر امریکایی نوع "بلک هاوک یو ایج ‌۶۰" به حکومت افغانستان دیروز در میدان هوایی نظامی کندهار جایی که محمد اشرف غنی رئیس جمهور و مقام‌های ارشد امنیتی دفاعی حضور داشتند، افزود که افغانستان برای آینده خودش نه بلکه برای آینده بشریت می‌جنگد.

جنرال جان نیکلسن فرمانده مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان

او از آن‌جا پیامی روشنی به شورشیان فرستاد:

"جنگیدن به نمایندگی از همسایه‌های افغانستان را متوقف کنید! کشتن غیر نظامیان بی‌گناه را بس کنید! سلاح‌های تان را به زمین بگذارید! آینده بهتری برای این‌کشور و خانواده‌های تان بسازید! در غیر آن شاید کشته شوید، چون نیروی هوایی افغانستان از آسمان بر شما حمله می‌کند."

او افزود که نیروی هوایی افغانستان از آغاز سال روان ۱۵ هزار پرواز و عملیات انجام داده‌است.

جنرال نیلکسن افزود که حامیان دشمنان افغانستان هم بدانند که از یک هدف بازنده و جنایتکارانه پشتیبانی می‌کنند و این که پیروز شده نمی‌توانند.

او گفت که ایالات متحده و ناتو در کنار نیروهای افغان خواهند ایستاد.

رئیس جمهور غنی هم گفت که افغانستان گورستان تروریستان خواهد شد.

او خطاب به طالبان گفت که به روند صلح بپیوندند چون که از راه نظامی برنده نخواهند شد.

رئیس جمهور غنی: افغانستان گورستان تروریستان خواهد شد

رئیس جمهور غنی افزود:

" اگر طالبان به این فکر بوده‌اند که جمهوریت اسلامی افغانستان را شکست می‌دهند یا این که نیروهای اردو، پولیس و امنیت ملی را شکست می‌دهند، این فکر خام را از سر دور کنند. جنگ بس است، خونریزی بس است. اگر بر ما تحمیل می‌کنید، دندان‌های تان خواهد شکست. ولی راه، راه حل سیاسی است."

رئیس جمهور غنی با سپاس‌گزاری از ایالات متحده و ناتو و ستایش از نیروی هوایی افغانستان گفت:

"کارنامۀ را که قوای هوایی افغانستان در سه سال گذشته اجرا کرده در تاریخ محاربه به‌حیث مثال جرأت، شجاعت و سربازی خواهد رفت. چیزی را که پیلوت افغانستان اجرا کرد، قوت ماشین نبود، قوت ایمان بود."

جمشید یکی از پیلوت‌های نیروی هوایی به رادیو آزادی گفته است که آموزش‌های‌ شان از دوم اکتوبر آغاز شده و این که هلیکوپترهای "بلک هاوک" در کار مبارزه با تروریزم در افغانستان بسیار مؤثر تمام خواهند شد.

وی گفت:

"توسط این طیاره‌ها می‌توانیم مشکل قوت‌های زمینی و کسانی که از ما توقع حمایت دارند را حتماً حل کنیم."

دو هلیکوپتر امریکایی بلک هاوک در ماه سپتمبر به میدان هوایی کندهار رسیدند.

وزارت دفاع افغانستان گفته است که تا سال ۲۰۲۰ میلادی ۱۵۹ هلیکوپتر بلک هاوک را به دست خواهد آورد.

این هلیکوپتر‌ها جایگزین هلیکوپترهای "می-۱۷" روسی خواهند شد.

این در حالی است که جنگ ایالات متحده امریکا در افغانستان وارد هفدهمین سالش شده‌است.

طالبان که از آغاز سال روان تحرکات‌شان را افزایش داده‌اند در خبرنامۀ به مناسبت شانزدهمین سالگرد حملۀ ایالات متحدۀ امریکا بر رژیم آنان گفته اند که مأیوس نشده‌اند و هزاران جوان‌شان آماده‌ای نبرد اند.

پیش ازین، ایالات متحدۀ امریکا گفته است که بیش از سه هزار نیروی امریکایی تازه نفس در راه رسیدن به افغانستان هستند تا با نزدیک به ۱۱ هزار نیروی امریکایی دیگر در آن‌جا بپیوندند.