اتهامات اختلاس بر رئیس ولسی جرگه در جلسات عمومی این جرگه مشکل ساز شده‌است

مسئله متهم شدن رئیس ولسی جرگه به فساد اداری و اختلاس پول از سوی معاون اول این جرگه مشکلات زیادی را در جلسات عمومی این جرگه به بار آورده‎است.

در جلسه عمومی روز دوشنبه این هفته ولسی جرگه نیز میان رئیس و معاون ولسی جرگه بحث‎های تند صورت گرفت و فضای نورمال این جرگه را بهم زد.

با آنکه رئیس ولسی جرگه می‎گوید، بخاطر بررسی این اتهامات چهار کمیسیون از سوی این جرگه تعین شده اما معاون اول ولسی جرگه ادعا می‎کند که در بررسی این کمیسیون‎ها نیز رئیس این جرگه دست داشته و نمی‎خواهد که این مسئله زود بررسی گردد.

عبدالروف ابراهیمی

عبدالروف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه گفت، بخاطر بررسی این اتهامات در چهار کمیسیون از سوی این جرگه دو– دو نفر تعین شده‎است تا نتایج بررسی‎ها را در جلسه عمومی این جرگه ارائه نمایند.

او افزود:

"در مورد اتهامات که صورت گرفته قبلا هیئت از ۵ کمیسیون تعین شده در راس آن زازی صاحب از هیئت اداری است."

این در حالیست که حدود ۲۰ روز پیش همایون همایون معاون اول ولسی جرگه عبدالروف ابراهیمی رئیس این جرگه و رئیس دارالانشای این جرگه را به اختلاس چهار میلیون دالر پول و گماشتن اقارب شان در دفاتر مختلف متهم کرده‎است.

معاون اول ولسی جرگه همچنان گفته‎است که اگر در مورد اتهامات وارده تحقیقات صورت گیرد اسناد نیز در اختیار دارد و آن را به لوی سارنوالی سپرده‎است.

همایون همایون روز دوشنبه در جلسه عمومی این جرگه گفت، عبدالروف ابراهیمی در امور کاری کمیسیون‎های تعین شده بخاطر بررسی این اتهامات نیز مداخله کرده و تلاش می‎نماید تا این بررسی به تعویق بی‎اندازد.

همایون همایون

معاون اول ولسی جرگه می‎گوید، آقای ابراهیمی خلاف مصوبه این جرگه چهار کمیسیون تعین شده را پنج کمیسیون ساخته تا به خواست خودش یک شخص را به حیث رئیس آن کمیسیون تعین نماید.

وی افزود:

"این چهار کمیسیون به پنج کمیسیون تبدیل شده گوش بدهید به مصوبه ولسی جرگه احترام نماید مصوبه ولسی جرگه است باید تطبیق شود آقای رئیس صاحب هیچ نوع رفتار نکند."

این در حالیست که رئیس کمیسیون حقوق و امتیازات وکلای در ولسی جرگه گفته که در عین حال اتهامات غصب زمین بر معاون اول این جرگه نیز وجود دارد که تحت بررسی قرار دارد.

اما رئیس ولسی جرگه، معاون اول و رئیس دارالانشای این جرگه اتهامات وارده بر خود شان را رد کرده‎اند.

تلاش نمودیم تا در این مورد نظر لوی سارنوالی را نیز داشته باشیم اما با وجود تلاش‎های مکرر موفق نشدیم.

از سوی هم شماری از کارشناسان حقوقی می‎گویند، اگر آن اسناد به لوی سارنوالی فرستاده شده باشد آن اداره مکلف است تا تحقیقات را در زمینه تکمیل نماید.

کبیر رنجبر یکتن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت:

" به اساس قانون قضیه یک جرم افشا می‎گردد سارنوالی مکلف است بدون کدام تاخیر در زمینه اجرات نماید اینجا موضوع بسیار مهم است چنانچه معاون اول ولسی جرگه ادعا می‎کند که اسناد دارد، سارنوالی باید از وی بخواهد و تحقیقات ابتدایی را آغاز کند و از ولسی جرگه اجازه تعقیب عدلی و قضایی فرد متهم را بگیرد."

اما پیش از این اتحادیه حقوقدانان افغانستان از تاخیر در بررسی قضیه اتهامات وارد شده مبنی بر اختلاس پول بر رئیس دارالانشای، رئیس و معاون ولسی جرگه، ابراز نگرانی کرده‎است.

فرشته ندا