لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
چهارشنبه ۱۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۳

ولسی جرگه: مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی باید به نگرانی‌های وکلا پاسخ دهند


ولسی جرگه افغانستان تصمیم دارد تا یکبار دیگر مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی را برای پاسخ گویی به نگرانی‌های موجود در خصوص برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولسوالی‌ها به این جرگه فراه بخواند.

مداخله حکومت در امور انتخابات و فراهم سازی زمینه تقلب، اختلاف نظر در مورد کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی و نبود برنامه‌های منظم برای برگزاری انتخابات آینده از نگرانی‌های جدی اعضای ولسی جرگه اند.

اعضای این جرگه در نشست روز شنبه گفتند که مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی باید به یکی از نشست‌های ولسی جرگه فرا خوانده شوند تا به این نگرانی‌ها پاسخ بدهند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه پس از نگرانی وکلا در این خصوص تأکید کرد که مسئولان کمیسیون‌های انتخاباتی باید در مورد مشکلات و آمادگی‌‌های‌ شان وضاحت بدهند.

عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان
عبدالرؤف ابراهیمی رئیس ولسی جرگه افغانستان

وی گفت:

"نظر به وضعیتی که ما در افغانستان داریم ولسی جرگه کمیسیون انتخابات را بخاطر روشن شدن ذهن مردم در داخل تالار دعوت کرده بود اما متأسفانه که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات حاضر نشدند که این خلاف صریح قانون و قوانین نافذه کشور است ما فردا باز هم این را در کمیته رؤسا شامل اجندا می‌سازیم هم کمیسیون مستقل انتخابات و هم کمیسیون شکایات انتخاباتی را دعوت می‌دهیم."

این اظهارات پس از آن صورت می‌گیرد که اعضای کمیسیون‌های انتخاباتی هفته قبل برای پاسخ‌گویی در مورد کارکردها و مشکلات موجود در کمیسیون‌ها فرا خوانده شده بودند اما آنان به ولسی جرگه حضور نیافتند.

همایون همایون معاون اول ولسی جرگه نیز گفت که مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات اعتراضات اعضای این جرگه را نادیده گرفته و تأکید کرد که در کار آنان فساد وجود دارد وگرنه به گفته وی چرا به نگرانی‌های ولسی جرگه پاسخ نمی‌دهند.

برخی وکلا نیز از موجودیت مشکلات در کمیسیون‌های انتخاباتی و مداخله حکومت در روند انتخابات انتقاد کرده و خواهان وضاحت شدند.

پیش از این، بنیاد انتخابات شفاف افغانستان یا تیفا نیز با نشر سروی در خصوص کارکردهای کمیسیون مستقل انتخابات از کندی کار کمیسیون و مداخله حکومت در این زمینه انتقاد کرده بود.

اما شاه حسین مرتضوی سرپرست دفتر سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان همه اتهامات علیه حکومت از سوی وکلا را رد کرده می‌گوید هر کسی‌که در خصوص مداخله حکومت در روند انتخابات اسناد دارد آنرا به نهاد‌های عدلی و قضایی بسپارد.

از سوی دیگر امام محمد وریماچ رئیس دارالانشای کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ به تصمیم ولسی جرگه مبنی بر فرا خواندن مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات چنین گفت:

امام محمد وریماچ رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
امام محمد وریماچ رئیس دارالانشاء کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

"ولسی جرگه نه صلاحیت استیضاح را دارد نه استجواب کمیسیون را، قانون انتخابات مکلف می‌سازد که معلومات خود را از طریق رسانه‌ها با مردم شریک سازد نه از طریق شورای ملی بناءً این همه یک فشار اضافی معلوم می‌شود که می‌خواهند بالای کمیسیون داشته باشند اما اگر خواست‌شان ارائه معلومات و یا دانستن چالش‌ها و دست آورد‌های کمیسیون باشد مشکلی نداریم همانطوریکه در گذشته‌ها رفتیم و همکاری کردیم این بار هم می‌رویم."

آقای وریماچ می‌گوید که ولسی جرگه خواستار معلومات از سوی رئیس و تمامی اعضای کمیسیون مستقل انتخابات می‌باشد اما می‌گوید بخاطر همکاری با این جرگه تنها یک نماینده این کمیسیون هم می‌تواند همه معلومات را با ولسی جرگه در میان گذارد.

وی همچنان اتهامات در خصوص مداخله حکومت در روند انتخابات را رد کرده می‌گوید حکومت تنها در موارد بحث‌های امنیتی و بودجه با آنان همکار است.

جاوید حسن زاده

مرتبط

XS
SM
MD
LG