میزان مرگ و میر مادران هنگام ولادت در افغانستان کاهش یافته‌است

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، با آن‌که در مقایسه با سال‌های گذشته میزان مرگ و میر مادران هنگام زایمان کاهش یافته اما هنوز هم افغانستان به سطح منطقه از جمله کشورهای است که در هر نیم ساعت یک مادر هنگام ولادت فوت می‌کند.

فدا محمد پیکان معین عرضه خدمات صحی این وزارت روز شنبه ۱۳ عقرب در حاشیه نشستی تحت نام تضمین کیفیت و مصونیت مریضان که از سوی انستیتوت طبی فرانسه برای اطفال دایر شده بود به رسانه‌ها بیان کرد.

وی گفت:

"البته که مسئله مرگ و میر خانم‌ها در مقایسه با سال‌های ۲۰۰۲ بطور قابل ملاحظه کم شده اما متأسفانه هنوز هم در هر نیم ساعت یک خانم هنگام ولادت از بین می‌رود و هنوز هم حدود یک طفل زیر سن پنج سال در هر ساعت ناشی از امراض مانند اسهال، سوء تغذی و انتانات از بین می‌رود."

این در حالیست که پیش از این نتایج یک سروی نشان داده‌است که مرگ و میر مادران هنگام ولادت افزایش یافته و در هر یک صد هزار زن حامله ۱۲۰۰ تن آنان هنگام ولادت جان‌ های شان را از دست می‌دهند.

کمبود مراکز صحی، عدم دسترسی مردم به خدمات صحی، نبود قابله‌های مسلکی در مناطق دور دست کشور، خرابی سرک‌ها، مشکلات ترانسپورتی و تصامیم خانواده‌ها از جمله عوامل مهم مرگ و میر مادران همگام ولادت شمرده می‌شوند.

به اساس گزارش‌ها افغانستان از جمله کشور‌های است که در آن عمدتاً خدمات صحی غیر معیاری و بی‌کیفیت ارائه می‌شود.

این نشست در انستیتوت طبی فرانسه برای اطفال در کابل برگزار شده‌است.

مسئولان این انستیتوت می‌گویند، بخاطر مصونیت مریضان و فراهم کردن امکانات و کیفیت بهتر برای آنان به تلاش‌های شان ادامه می‌دهند.

عبدالله فهیم رئیس این انستیتوت در صحبت با رادیو آزادی گفت:

"شفاخانه اف.‌ام.آی.سی یا انستیتوت طبی فرانسه برای مادران و اطفال در قبال مصونیت مریضان و کیفیت کاری است که باید در هر شفاخانه و هر نهاد دیگر تأمین شود شفاخانه متوجه بهبود کیفیت کاری و مصونیت مریضان است که تا حدی امکان میزان مرگ و میر کاهش بیابد."

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید، علاوه بر تلاش‌های آنان بخاطر کاهش میزان مرگ و میر مادران و اطفال در کشور در قسمت آگاهی‌دهی به مردم باید علمای دین و سران قومی نیز در این بخش همکاری نمایند.

فرشته ندا