ولسوال پیشین درزاب: پسر طاهر یولداش در درزاب و قوش‌تپه انتحاری تربیت می‎کند

مسئولان از آماده‌گی گروه طالبان با جنگجویان داعش برای یک جنگ بزرگ دیگر در ولایت جوزجان خبر می‌دهند.

از دو سال بدین‌سو خبرهای در مورد فعالیت جنگجویان داعش در نقاط مختلف شمال افغانستان از جمله ولایت جوزجان در رسانه‌ها به نشر رسیده‌است.

در تازه‌ترین مورد مقامات محلی این ولایت از فعالیت روز افزون مرکز آموزشی و حملات این گروه بالای پایگاه‌های نیرو های دولتی خبر می‌دهند.

رحمت‌الله حشر ولسوال پیشین درزاب ولایت جوزجان امروز پنجشنبه "۱۸ عقرب ۱۳۹۶" به رادیو آزادی ادعا کرد که ملک طاهر اوف پسر طاهر یولداش رهبر حزب تحریک اسلامی ازبکستان در ولسوالی درزاب و قوش‌تپه عدۀ از جوانان و بزرگسالان را برای انتحاری تربیت می‎کند.

رحمت الله حشر ولسوال پیشین درزاب جوزجان

وی گفت این گروه در اواخر سال ۱۳۹۵ با کمیت هشت نفر به فعالیت خود در قریه چقمه چقور ولسوالی قوش‌تپه جوزجان آغاز کرده و فعلاً تعداد شان به بیشتر از ۵۰۰ تن می‌رسد.

او افزود:

"داعشی‌ها برای بار اول در سال ۱۳۹۵ به یک پدیده جدید در این منطقه از بین طالب‌ها جدا شدند و ظهور کردند و برعلیه نیروهای امنیتی افغان فعالیت‌شان را آغاز نمودند که تعداد شان آن زمان به ۸ نفر می‌رسید."

جنگجویان داعش که از دو سال به این‌سو به سرکرده‌گی قاری حکمت بر ضد دولت افغانستان در ساحات ولسوالی درزاب و قوش‌تپه جوزجان فعالیت می‌کنند، در حال حاضر غیر از مراکز این دو ولسوالی تمام قریه‌ها را در کنترول خود دارند.

علی‌شیر انتظار جوزجانی یک‌تن از فعالین مدنی جوزجان می‌گوید، داعش تمام مکاتب را در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه مسدود ساخته و برای فعلاً ۶۰۰ معلم بی‌سرنوشت و ۶۴ باب مکتب مسدود می‌باشد.

انتظار گفت برای بازگشایی این تعداد مکاتب مسدود شده و سرنوشت معلمین بی‌کار راه حلی از سوی دولت تا حال جستجو نشده‌است.

او افزود:

"بیشتر از ۳ ماه می‌شود مکاتب از سوی داعش مسدود شده‌است. امیدوار هستیم که دولت در این زمینه متوجه شده و عملیات تصفیوی را در آن محل آغاز کند. تا تمام ساحات که در کنترول داعش است پاکسازی شود و مکاتب باز گردد."

هدف داعش تنها جنگ برعلیه دولت نبوده، بلکه گروه طالبان را نیز دشمن سر سخت و اصلی خود می‌دانند.

به با ور امین‌الله ولسوال قوش‌تپه، شیخ ندا محمد مسئول تنظیم گروه طالبان که چندی پیش بنا بر هدایت مقامات رهبری‌شان تصمیم بر برچیدن پایگاه‌های داعش در شمال را داشت و به همین منظور جنگجویان تازه نفس را با کمیت ۱۰۰۰ تن از چندین ولایت تدارک دیده صف آرایی کرد، اما به شکست مواجه شد.

به‌گفتۀ شماری از باشنده‌گان ولسوالی قوش‌تپۀ جوزجان درین جنگ بیش از ۱۰۰۰ خانواده بی‌جا شده و در حال حاضر در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان در حالت بدی به سر می‌برند.

عبدالله یک‌تن از این بی‌جا شده‌ها به رادیو آزادی گفت که درین اواخر درگیری شدید بین طالبان و داعش صورت گرفته و در نتیجه مردمان ملکی آسیب دیدند.

او افزود:

"ما مردم در بین جنگ ماندیم از یک طرف طالب می‌زد و از سوی دیگر داعش، بدبخت شدیم و به این‌جا خود را رساندیم. همه چیز ما ماند. صرف جان خود و فامیل را کشیدیم."

مقامات محلی نیز از حضور داعش در مناطق درزاب و قوش‌تپه نگران هستند.

محمد رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان از حکومت و جامعه جهانی می‌خواهد تا به این مسئله با جدیت عمل کند و جلو فعالیت این گروه را بگیرد.

رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان

او افزود:

"هرچند ما با مقامات مرکزی به این ارتباط صحبت کردیم و اما خواهش ما این است تا هرچه زودتر یک عملیات را راه اندازی نمایند تا مردم بی‌جا شده به جاهای اصلی‌شان برگردند."

در همین حال مولوی عبدالحی حیات رئیس شورای ولایتی جوزجان به رسانه‌ها ادعا کرد که داعش در شمال کشور از طریق بانک‌ها و صرافی‌های ولایت بلخ اکمال می‌شوند.

اما مقامات محلی بلخ درین باره ابراز نظر نکرده‌اند.

به‌گفته رئیس شورای ولایتی جوزجان پیش از این جنگجویان داعش از طریق صرافی‌های جوزجان کمک مالی را دریافت می‌کردند که بعد از جستجو و افشا شدن آن‌ها از سوی مسئولان امنیتی، حساب مالی‌شان‌ را از ولایت جوزجان به ولایت بلخ انتقال داده‌اند.

قرار معلومات تازه از سوی مقامات محلی جوزجان به‌دنبال درگیری‌های اخیر بین طالبان و جنگجویان داعش در ولسوالی‌های درزاب و قوش‌تپه در حال حاضر نیز هر دو گروه اتخاذ آماده‌گی برای یک جنگ بزرگ دیگر در ولایت جوزجان هستند.

گزارش: عالم رحمانیار